Pray - gebedsrooster

Het gebed. Een belangrijk onderdeel van het geloof, misschien samen met de Bijbel het meest belangrijke. Maar soms ook zo moeilijk. Wat moet je bidden? Waarom moet je bidden? Hoe moet je bidden? Mag je voor alle dingen bidden? Wat als ik niet kán bidden? Het kan zoveel vragen oproepen.
Aan de ene kant kan het gebed dan ook rust brengen, de twijfel en de vragen wegnemen.

Hoe moet je bidden?! Wat ik zelf altijd wel fijn vind, als ik ga bidden, is een rustige plek. Bijvoorbeeld op je kamer, maar het kan ook buiten op een rustige plek zijn. Net waar jij je fijn en vertrouwt voelt. Als je echt niet weet hoe je moet bidden, je bent er gewoon niet bekend mee, kan je dat ‘gewoon’ tegen God vertellen. Hij weet dat je het moeilijk vindt, Hij waardeert het dat je het toch probeert! Een mooie tekst ter bemoediging is Romeinen 8:26: De Geest helpt ons in onze zwakheid; wij weten immers niet wat we in ons gebed tegen God moeten zeggen, maar de Geest zelf pleit voor ons met woordloze zuchten.

Waarom moet je bidden?! God vindt het fijn dat je met Hem praat. Dat jij al jouw zorgen(groot en klein), verdriet, blijdschap, geheim geluk bij Hem brengt. Wat er ook in je hart leeft, je mag het bij Hem brengen. Hij heeft het ons ook zelf geleerd, lees Matteüs 6 maar eens rustig door. Jezus heeft gezorgd dat wij bij onze Vader kunnen komen, in gebed.

Wat moet je bidden en wat mag je bidden? Niets is fout, als het om bidden gaat. Alles waar je mee zit mag je bij Hem brengen en vooral bij Hem dan ook laten! Hij lost het op en jij kan met een gerust verder gaan. Maar het gaat wel om de manier hoe je bidt. Een valkuil bij heel veel mensen is dat als ze ergens voor bidden dat ze het ook meteen krijgen. Zo werkt het bij God niet. God doet dingen met een bepaalde reden. Wij snappen dat niet omdat wij het totaal niet kunnen overzien. Maar vertrouw er maar op, dat Hij bepaalde dingen niet doet om je te pesten. God vind het vreselijk om Zijn kinderen te zien lijden, maar Hij weet dat wij door bepaalde omstandigheden sterker worden en wijzer.(lees de berijmde versie van psalm 103 maar eens)

Als je gaat bidden kan je een lijst maken met dingen die je wilt bidden, of je maakt voor elke dag een lijstje met steeds wisselende gebedspunten. Maar je kan natuurlijk niet voor alles bidden. Ook daarin mogen we een troost weten: veel mensen bidden, iedereen dat wat er in haar of zijn hart leeft. Maar dat is geen reden om níét te bidden, ook jouw gebed is nodig en belangrijk!

Wees verheugd door de hoop die u hebt, wees standvastig wanneer u tegenspoed ondervindt, en bid onophoudelijk. 
Romeinen 12:12 

Hieronder vind je een gebedsrooster voor een week. Ik hoop dat het jou helpt met bidden! Natuurlijk kan je zelf ook zoiets opstellen voor jezelf.

Dag 1  -  Naasten  -  Lezen: Jakobus 5:12-19
Denk aan je familie, vrienden, buren. Maar bid ook voor die vrouw die je steeds tegenkomt en er moe en ongelukkig uit ziet. Zoals Paulus schrijft: Het is goed om voor elkaar te bidden. Wordt jou gevraagd om voor iemand te bidden, doe het dan ook! Beloof het niet zomaar! Mensen putten er steun uit, neem het niet als iets kleins. Ervaar zelf ook de kracht die je er uit krijgt als er voor jou wordt gebeden. Dit mag je ook vragen aan mensen! Misschien de dominee van je kerk, je ouders of misschien je vriend of vriendin! ‘Want het gebed van een rechtvaardige is krachtig en mist zijn uitwerking niet.’

Dag 2  -  Verre naasten  -  Lezen: Micha 6:8
Ik denk dat je wel kan voorstellen voor welke mensen dit gebed gaat. Voor álle mensen op deze hele wereld. Verre naasten kan ook gewoon de mensen zijn in je eigen land, maar waar je geen zicht op hebt. Dat steeds meer mensen in aanraking mogen komen met het geloof, zoals jij ook de wonderen van het geloof bent gaan zien. Bid ervoor dat ze Jezus mogen leren kennen en dat dit ook in vrijheid kan, in welk land je ook leeft! En daarin kan ook jij al het verschil maken! Lastige opdracht, voor mijzelf ook. Maar we zijn allemaal broers en zussen, hoe erg je die ene jongen of meid ook haat. God wil graag zien dat we samen met elkaar leven. Diep in je hart weet je wat God van je verlangt, zoals er ook in Micha 6:8 beschreven staat.

Dag 3:  -  Zieken  -  Lezen: Ezra 7:9
‘Zieken’ is een best breed begrip. Maar voor jezelf kan je het wel persoonlijker maken. Misschien ken je in je buurt wel mensen die ziek zijn. Je kunt denken aan kortstondige heftige ziektes zoals kanker, maar ook aan chronische ziektes als ms. Voor gehandicapte mensen kan je ook bidden(let op: deze mensen zijn niet ‘ziek’, ze zijn anders maar niet minder belangrijk!)
Denk ook aan de mensen die psychische moeite hebben, vaak weten we het niet. Ook zij kunnen de steun van jouw gebed gebruiken!
Vooral het de laatste zin van het te lezen stukje vind ik hier mooi passen. Hoe je weg in dit leven ook is, God is bij je! Of je nou ziek bent of gezond(en voor die gezondheid mag je ook bidden) Hij is bij je!

Dag 4:  -  Armoede &hongersnood  -  Lezen: Handelingen 5:1-11
In deze wereld is veel ongelijkheid, de een heeft ontzettend veel luxe, de ander moet het doen met een kapot tentje. Veel mensen leven onder de armoedegrens, in zo’n 27 landen kan 50% van de bevolking zich niet voorzien van basisbehoeften als eten en drinken. Nog zo’n 20 landen kan 40% van de bevolking zich niet voorzien van de basisbehoeften. Het zijn schrijnende cijfers. Bid voor die mensen, dat ze te eten krijgen, te drinken én beter onderdak. Maar bid ook voor de mensen zoals Ananias, zodat mensen niet langer corrupt zijn. Zodat we geven met een eerlijk hart. Zodat er steeds meer gelijkheid komt in deze wereld!

Dag 5:  -  Kerk   -  Lezen: Jesaja 27:3
De kerk wordt vaak met veel symbolen voorgesteld. Ook als een wijngaard. In de kerk word je gevoed. Er wordt gelezen uit de Bijbel, er wordt gebeden, er wordt uitgelegd, er wordt feest gevierd in de vorm van doop, belijdenis en avondmaal. Je mag groeien als een tros druiven, die steeds meer vrucht gaat dragen. Maar dat gaat niet zomaar. Dominees moeten worden opgeleid, zodat zij een gemeente kunnen leiden en onderwijzen. Maar wat dacht je van de ambtsdragers, koster, organist en zo zullen er nog veel meer mensen bezig zijn in de kerk. Je mag voor hen bidden, zodat die mensen de goede dingen doen en het naar de wil van God doen. Je mag ook voor jezelf bidden, dat je misschien wel een actief rol gaat spelen in deze gemeente.

Dag 6:  -  Evangelisatie  -  Lezen: Handelingen 1:4-8
Het geloof is niet iets om voor jezelf te houden. Het is belangrijk om het te koesteren in je hart, maar het mooie is dat je het ook mag delen met andere mensen! Sommige mensen vinden het geweldig om zendingswerk te doen, naar het buitenland te gaan om daar mensen te vertellen over Jezus. Daar is veel kracht en doorzettingsvermogen voor nodig.
Maar ook in eigen land wordt er aan evangelisatie gedaan. Zo wordt er zomers op campings activiteiten georganiseerd met doel om meer mensen te bereiken met het evangelie. Maar misschien zie je ze zaterdags wel in de steden staan.
Die mensen doen soms ondankbaar werk lijkt het, maar ieder persoon die er door geraakt wordt is het waard! God wordt er ontzettend blij van, dat Zijn woord doorverteld wordt. Hij gaf zelf deze opdracht en wil niets liever dat wij dit oppakken!

Dag 7:  -  Onderwijs  -  Lezen: Marcus 10:13-16
Misschien ben je wel als klein kindje gedoopt. Toen je een jaar of 4 was mocht je mee naar de kerk en werd er op school verteld uit de Bijbel.
Het is belangrijk dat kinderen verteld wordt over de Bijbel. Zij pakken het vaak zo mooi op en wij, volwassen mensen, kunnen daar zo veel van leren!
Bid voor de juffen en meesters op scholen, dat zij de Bijbelles serieus nemen zodat de kinderen er van kunnen leren. Bid voor de kinderbijbelklas in de kerk, dat mensen deze initiatieven blijven nemen om zo de kinderen te onderwijzen! Bid voor het verenigingswerk, zodat de mensen die een vereniging leiden de kracht krijgen om dat werk te doen. Bid voor het catechisatiewerk, dat het begrijpelijk en interessant is voor de jongeren. Bid bovenal voor de kinderen/jongeren zelf, dat ze geraakt worden door het geloof en dat ze er ook mee aan de slag gaan! We moeten de kinderen dit mooie cadeau niet onthouden!

Dit was het gebedsrooster voor een week. Ik hoop dat je er iets aan gehad hebt. Ik hoop dat het voor jou makkelijker maakt om te bidden. Mocht je nog meer informatie willen hebben over bidden, lees dan het boekje: Roep mij aan van H. Westerink.