woensdag 18 december 2013

Wat wil je en waarom? {Jeremia 45}

Baruch, we hebben al eerder met hem kennis gemaakt. Hij spaarde het leven van Jeremia.
Nu spreekt Jeremia tot hem. Hij heeft een bijzondere boodschap:
Maar dit zegt de HEER tegen jou: Wat ik gebouwd heb, breek ik af, 
wat ik geplant heb, ruk ik uit, dat hele land. 
Zou jij dan voor jezelf naar iets bijzonders streven?
Doe dat niet, want ik zal onheil brengen over al wat leeft – spreekt de HEER –, 
maar jou laat ik je leven behouden, waar je ook naartoe gaat.’

Bijzonder. Baruch wil iets bijzonders doen, wat staat er niet. Duidelijk is wel dat God het niet wil dat Baruch dat doet. Bij deze "vermaning" geeft God ook weer een prachtige belofte: "waar je ook gaat, je zult je leven behouden".
Hoe zit het in onze levens? Ga jij je eigen gang? Of leg je je plannen en ideeën aan God voor? Vraag je Zijn zegen over je leven?
Ik heb soms de wildste ideeën en het liefst doe ik alles meteen. Maar ik heb de laatste tijd gemerkt dat het goed is om het eerst te toetsen. Wat wil ik nu eigenlijk, wat is mijn doel, of zit er toch nog iets achter? Waarom wil ik het zo graag, doe ik het voor God, voor andere mensen of puur voor mijzelf? Vaak krijgt het ook een plekje in mijn gebed. En soms, dan kom ik er achter dat ik het beter niet kan doen. Het bekende buik-gevoel, wat niet te omschrijven is. Of ik kom er achter terwijl ik aan het lezen ben in de Bijbel.
Ik wil afsluiten met een tekst uit het Bijbelboek Spreuken.
 Een mens kiest in zijn eigen ogen altijd de juiste weg,
de HEER toetst wat hem innerlijk beweegt.

Vertrouw bij je werk op de HEER,
en je plannen zullen slagen.

De HEER heeft alles wat hij heeft gemaakt zijn doel gegeven,
de goddelozen heeft hij voor de ondergang bestemd.

Als de weg die iemand gaat de HEER behaagt,
doet hij zelfs zijn vijand vrede met hem sluiten.

Een mens stippelt zijn weg uit,
de HEER bepaalt de richting die hij gaat.
Proverbs 16:20

Geen opmerkingen:

Een reactie posten