zondag 4 oktober 2015

La Luna


Een aantal jaar geleden zag ik dit filmpje op een jeugdleidersconferentie. Het filmpje op zichzelf vond ik prachtig, maar ook de diepere laag die erin zit raakte mij.
Het filmpje werd in verband gebracht met de kerk en jongeren. Nu ik dit filmpje zo weer kijk komen er allerlei vragen in mij op.
* Wordt er van de jongere verwacht dat het precies zo is en gedraagt zoals de generatie die al ingewijd is in de kerk? Welk signaal geven we daarmee af?
* Het jongetje in de film verwonderd zich steeds over wat er gebeurd, maar dat is van korte duur want de generatie die al bekend is weet wat er moet gebeuren. Is er nog tijd voor verwondering? Rust voor uitleg? En weten we wel wat er uitgelegd moet worden?
* Zijn alleen die hulpmiddelen geschikt die wij kennen en waar wij mee vergroeid zijn?
* Hebben wij de durf om te stoppen met ruziemaken en de nieuwe generatie zijn of haar inbreng te laten hebben? En durven we die inbreng dan ook te waarderen?

Het zet mij zo aan het denken..

1 opmerking:

  1. Mooi. Dank je wel hiervoor. Zit zeker een diepere les in voor ons allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen