donderdag 1 oktober 2015

Leefregels {Romeinen 7:10}

Het gebod, dat tot leven had moeten leiden, bleek juist tot mijn dood te leiden. 
{Romeinen 7:10}

Het gebod dat tot leven had moeten brengen... Maar hoe dan? Hoe kan een gebod leven brengen? Dat brengt toch alleen maar misstappen en veroordeling?
Ik merk om mij heen dat regels steeds minder serieus genomen worden, want we weten zelf wel wat goed voor ons is en die regels sluiten daar niet bij aan. Zelfs in de kerk. De wet voorlezen? Nee, dat hoeft niet meer. Jezus is voor onze zonden gestorven en we moeten dus niet al teveel naar onze zonde  kijken, ze zijn vergeven.
Maar waarom schrijft Paulus hier dan over de wet en over het leven? Is het dan toch nodig?
Een paar jaar geleden las ik een boek dat begon over de wet, ik raakte ervan onder de indruk. De wet is er niet om je te straffen, ze is er om je leven te geven. Ze is gegeven uit liefde, om richtlijnen te geven hoe om te gaan met jezelf en je naaste.
De zonde verdraait het gebod, het zorgt voor verlangens die niet juist zijn. Ze wil je verleiden en laten vallen. Maar als je de geboden niet kent, dan val je makkelijker. Ik geloof dat ook voor ons, mensen van genade, het van belang is om Gods levens regels te kennen. Om in Zijn kracht staande te blijven, geleid door Zijn Geest (hoofdstuk 8).
Lees Zijn regels eens door. Kijk waar jouw valkuil ligt. Bij mij is het het gebod van rust, ik draaf maar door totdat ik niet meer kan. En dat doet God verdriet, want dat brengt geen leven. Daarom greep Hij, nu precies een jaar geleden, in. Hij zette mij stil, vroeg mij om te vechten, om te erkennen dat Hij God is. En nu zit ik hier. Aan de kust deze blog te tikken. Na een jaar durf ik het aan om rust te nemen, even een dagje er tussenuit. Om terug te gaan naar de oorsprong van rust en vrede: Zijn schepping. Om met Hem te wandelen terwijl de golven op het strand rollen en niet langer tegen mijn leven aanbeuken.  
Ik heb mijn levens regel gevonden: zoek rust, Mijn kind, schuil bij Mij, hier vind je wat je nodig hebt, Ik zal het je geven. Leef!

Ik heb je bij je naam geroepen, je bent van mij!
Moet je door het water gaan – ik ben bij je;
of door rivieren – je wordt niet meegesleurd.
Moet je door het vuur gaan – het zal je niet verteren,
de vlammen zullen je niet verschroeien.
Want ik, de HEER, ben je God,
de Heilige van Israël, je redder.
{Jesaja 43}

Geen opmerkingen:

Een reactie posten