maandag 26 oktober 2015

God where are you? {Handelingen 16:27}

Ik was een jaar of vijf. Het was acht uur 's ochtends. Kleren aan, tanden gepoetst, brood gegeten, jas aan en klaar om naar school te gaan. En toen brak de paniek uit. Waar. was. mijn. tas.? Mama had de spullen er in gedaan, maar ik wist niet meer waar ik mijn tas gelaten had. En ik wist dat mijn moeder niet zou zoeken, aangezien ik al-tijd mijn spullen kwijt was. Dus ik ging als een malle aan het zoeken in de gang. Totdat ik voorbij de spiegel liep en plots stilstond. Langzaam krulden mijn lippen omhoog. Aha! Daar is tie! Veilig op mijn rug. Al de hele tijd bij mij, terwijl ik niet voelde dat hij op mijn rug zat. Terwijl ik niet niet meer wist dat ik hem omgedaan had.

Het was Gods bedoeling dat ze hem zouden zoeken
en hem al tastend zouden kunnen vinden, 
aangezien hij van niemand van ons ver weg is. 
{Handelingen 17:27}

God waar bent u? Waarom lijkt het alsof ik tegen een plafond aanpraat? Waarom worden de problemen alleen maar groter en grijpt U niet in? Waarom?? 
Het zijn misschien wel bekende vragen. Problemen stapelen zich maar op, je wordt geplaagd door de nare scenario's, en God lijkt stil en ver weg. 
Acts 17:27 His purpose was for the nations to seek after him and perhaps feel their way toward him though he is not far from any one of us.:
Dan hoop ik dat deze woorden een plekje bij je mogen vinden. God is niet ver weg. 
'Ja', zul je zeggen, 'dat weet ik wel, maar dat was toen, toen was God dichtbij en nu niet meer'. 
Laten we dan terug gaan naar dat moment dat je God wel voelde en ervoer. Wat maakte dat God dichtbij was? En wat is er toen gebeurd? Was je je bewust van Zijn aanwezigheid? 
Ik was mij niet bewust van de rugzak op mijn rug, omdat ik dat elke ochtend braaf op mijn rug deed. De bewustwording nam af en toen was daar de paniek: kwijt! 
God is niet ver weg. Hij is dichtbij. En soms wordt dat zo normaal in ons leven dat we Zijn aanwezigheid niet meer opmerken, tot het moment dat we ineens merken hoe ver wij van Hem zijn afgedwaald. 
God is een God van nabij. God laat zich vinden. Zelfs als je tast, dan zul je Hem vinden. Ik vond mijn tas in daglicht met een spiegel. Maar God laat zich vinden in de donkerte, als je geen vinger meer voor je ogen kunt zien. Dan is Hij daar en Hij pakt je tastende vingers en grijpt je vast. 
Zoek jij Hem? Vraag jij naar Zijn aanwezigheid? Ben je actief en bewust bezig? Wat heb je te verliezen? Pak Zijn hand en laat je vullen met Zijn volmaakte vreugde!

Tot nu toe hebben jullie niets in Mijn Naam gevraagd,
maar vraag het en je zult het ontvangen. 
Dan zal je vreugde volmaakt zijn. 
{Johannes 16:24} 

Vind je het lastig om God te vragen voor Zijn nabijheid? Bid dan psalm 13 mee:

1 opmerking: