woensdag 9 januari 2013

Volgende hoofdstuk

Sinds kort markeer ik teksten in de Bijbel die ik tegenkom en die iets met mij doen. Het maakt dat ik teksten veel beter lees. Niet van: even snel, dan hebben we dat ook weer gehad. Nee, echt bewust lezen. Wat staat er, wat betekent het voor mij en wat wil God mij vertellen.
Zo las ik de volgende tekst in Filippenzen 4:
Ik vergeet wat achter me ligt en richt mij op wat voor mij ligt. 
Ik ga recht op mijn doel af: de hemelse prijs waartoe God mij door Christus Jezus roept. 
Hierop moeten wij ons allen als volmaakt mensen richten. 
Mocht u er op enig punt anders over denken, dan zal God het u wel duidelijk maken. 
In ieder geval, laten we op de ingeslagen weg voortgaan. 

Opnieuw heb ik het gevoel alsof iemand dit tegen mij zegt, als een boodschap. Vergeet wat achter je ligt en kijk naar voren! Ik weet nog niet wat er het komende jaar gaat gebeuren. Afgezien daarvan wacht er nog iets veel mooiers voor jou en mij: de hemels prijs! 
Loslaten is niet iets menselijks. Ik merk zelf hoeveel moeite ik ermee heb. Met mensen, maar ook met spullen, gedachten, dingen die ik gedaan heb. Sommige blijven maar hangen in mijn hoofd. Het is niet verkeerd om er af en toe aan terug te denken. Maar ik besef ook dat je er niet in kan hangen. Het leven gaat verder - hoe hard soms ook-. 
En als het moeilijk is om vooruit te kijken, omdat je net gehoord hebt dat iemand niet lang meer te leven heeft, omdat het licht in je leven is uitgegaan, omdat je geen idee hebt hoe je het hoofd boven water moet houden. Vergeet die zorgen. God zorgt! Er ligt Iets super moois in het verschiet. Ik gebruik expres het woord 'iets', want ik weet niet wat het is, ik weet wel dat het mijn voorstellingsvermogen te boven gaat. 
Het laatste stukje wat Paulus schrijft raakt mij ook. Dat doet me denken aan het verhaal van de vrouw van Lot. Ze moesten weg uit die verschrikkelijke heidense stad. De opdracht was om weg te gaan en niet meer terug te kijken. De vrouw van Lot kon daar niet op vertrouwen en keek toch. Op dat moment werd ze een zoutpilaar. 
God vraagt ons hier om te vertrouwen op Hem. We hoeven er niet anders over te denken. Waarom zou ik twijfelen als God het voor mij regelt? God zal duidelijk maken wat Zijn plan met jouw en mijn leven is. Misschien een andere weg dan dat jij voor ogen hebt. Houdt dan voor ogen wat Hij jou uiteindelijk beloofd: de hemelse prijs! 
Sluit het hoofdstuk af en ga verder met het volgende! Gotta let go

Geen opmerkingen:

Een reactie posten