dinsdag 29 januari 2013

Abraham en Izaäk - nieuw perspectief

Als je gelovig bent opgevoed dan ken je vast het verhaal wel van Abraham die zijn zoon moest offeren. Op school en thuis heb ik dat verhaal vaak gehoord. Ik vond het altijd spannend, ondanks dat ik wist hoe het af zou lopen. Verder had het voor mij niet zoveel te zeggen, tot een week geleden. Dit verhaal kreeg ineens een heel ander perspectief, die mijn ogen opende. (Mocht je het niet kennen: Abraham en zijn zoon)

Als je dit verhaal leest vallen er een aantal dingen op.
God weet dat Abraham heel veel van zijn zoon houdt, dat weerhoudt Hem niet om hen op de proef te stellen. Vervolgens gaan ze op reis, om naar een berg te gaan om een offer te brengen. Er wordt vertelt dat er hout mee wordt genomen, over wat er geofferd moet worden wordt gezwegen. Wat een spannende situatie zou dat zijn. Zou Izaäk het geweten hebben wat hem te wachten stond? Een onheilspellende sfeer.
Na een tijdje komt toch de vraag van Izaäk waar het offerlam is, ze hebben hout en alles mee, maar geen offerlam. Het antwoord van Abraham vertelt veel, maar tegelijk ook zo weinig.
Ze zijn aangekomen bij de berg waar ze het offer moeten brengen, en Abraham schikt het hout op. Hij maakt het klaar om te gaan offeren en legt zijn enige zoon erop. Even van mens tot mens: wat een vreselijke taak moet dat zijn geweest! Je enige zoon, je geliefde zoon, je moet hem offeren. Het gaat bij mij door heel mijn lijf, wat moet dat moeilijk zijn geweest!
Maar op het moment dat Abraham zijn zoon wel slachten wordt hij tegengehouden door God. Nee, Abraham! Dit hoef je niet te doen! Je wilt alles doen voor Mij, zelfs je eigen zoon geven.

Dit verhaal toont een gelijkenis met een ander verhaal. Het verhaal waarin Jezus gekruisigd moet worden voor onze zonden. Abraham hoefde zijn enige, geliefde zoon niet op te geven. God gaf Zijn enige, geliefde Zoon aan de wereld voor onze zonden. Voel je de pijn en het verdriet? De genade van onze Vader, die zelfs Zijn eigen Zoon voor ons over heeft, om ons te redden.
Wij kunnen ons niet voorstellen hoe groot dit cadeau is. Maar wij snappen heel goed het verhaal van Abraham. God geeft ons een verhaal binnen ons voorstellingsvermogen. Een verhaal die vele jaren voor Jezus kruisiging heeft plaatsgevonden. Hierin zie ik Gods liefde. Hij wil ons bereiken met verhalen die wij snappen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten