donderdag 7 november 2013

Je houden aan de regels {Jeremia 35}

"Regels zijn er om te overtreden." Voor sommige echt een lijfspreuk, een uitdaging. Toch begin ik de laatste tijd anders te denken over de regels die God mij gegeven heeft. Vond ik ze, toen ik pubers was, alleen maar een last, dom en irritant. Nu begin ik steeds meer in te zien waarom ze zo belangrijk zijn omdat de consequenties zie van het niet houden aan Gods regels. Die consequenties zijn niet bepaald fijn. Kijk maar om je heen. Ik denk dat iedereen wel voorbeeld(en) kan noemen van de gevolgen van lak aan de regels hebben.
Ik wil wel hierbij noemen dat ik het niet eens ben met "de leer" van sommigen die zeggen dat ziekten e.d. de gevolgen zijn van zonden. Ik zou dat niet op één lijn willen zetten en ik vind ook niet dat het aan mij is om te oordelen. Wat ik uit de Bijbel haal is dat God die mensen zegent die zich houden aan Zijn richtlijnen. Daarbij mag je ook bidden om Gods hulp en zeggen dat je het moeilijk vindt.
God is een God vol liefde. Tot die conclusie kwamen een aantal jongeren aan het einde van een avond over de rechtvaardigheid van God. Dat is soms best moeilijk. Zeker als je weet dat je de wet niet kan volbrengen. Maar naast die rechtvaardigheid is God ook barmhartig, Hij ziet naar ons om en weet wat er in ons leeft. Hij helpt ons.
Houdt moed, vertrouw op Hem, geloof Zijn woorden.

Maar God berispt zijn volk met de woorden: 
‘De dag zal komen – spreekt de Heer –
 dat ik een nieuw verbond zal sluiten met het volk van Israël en met het volk van Juda. 
Niet een verbond zoals ik dat sloot met hun voorouders 
toen ik hen bij de hand nam om hen weg te leiden uit Egypte, 
want aan dat verbond zijn ze niet trouw gebleven. 
Daarom heb ik mijn handen van hen afgetrokken – spreekt de Heer. 
Maar dit is het verbond dat ik in de toekomst met het volk van Israël zal sluiten – 
spreekt de Heer: In hun verstand zal ik mijn wetten leggen en in hun hart zal ik ze neerschrijven. 
Dan zal ik hun God zijn en zij zullen mijn volk zijn
{Hebreeën 8: 8-10}

Geen opmerkingen:

Een reactie posten