donderdag 27 maart 2014

De wapenrusting {Efeze 6}

Afgelopen week mocht ik de hele week weer stagelopen in groep 4/5. En met de Bijbelverhalen werken we steeds meer toe naar Pasen. Deze week stond best een moeilijk onderwerp op het rooster: de minste willen wezen en de terugkomst van Jezus.
Kinderen weten als geen ander dat er soms moeilijke dingen gebeuren. Waarom moest mijn oma sterven? Waarom gaan mijn ouders scheiden? Waarom hebben sommige kinderen honger?
Het zijn vragen die kinderen best bezig kunnen houden en ook zeker verdriet geven.
Gelukkig mocht ik bij deze Bijbelverhalen vertellen dat Jezus ons niet zomaar achterlaat. Ja, er komt een tijd van moeite en pijn en dat zien we om ons heen, maar God geeft ons wel middelen om stand te houden. Over die dingen heb ik vanochtend gekletst en dat wil ik graag met jullie delen want het is zo mooi!

Ik heb de kinderen een tekening gegeven van de wapenrusting van God. Wat geeft God ons mee?
We begonnen met vrede, een jongen uit groep 4 zei: 'We lopen op de wereld, we mogen lopen in vrede, dat moeten we proberen'.
Dan het schild: 'We mogen geloven in God dat Hij ons beschermt'.
De harnas van de gerechtigheid, een meisje uit groep 5: 'Ons hart zit achter de harnas, als we recht doen dan moeten we dat met ons hart doen en dan is ons hart veilig'.
De helm, Gods woord: 'Met ons hoofd kunnen we dingen weten, we weten wat God ons verteld in de Bijbel'.
En als laatste kwamen we bij de riem van de waarheid. Die was wel moeilijk. Want wat doet een riem eigenlijk? Het houdt bij elkaar. 'Ja', zei een jongen uit groep 4, 'waarheid zorgt dat je bij elkaar blijft'.
Wauw, nu ik het zo allemaal op schrijf ben ik nog onder de indruk van de wijsheid van deze kinderen.. Een voorbeeld!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten