woensdag 8 april 2015

Hij roept je naam {Johannes 20:11-16}

Maria stond nog bij het graf en huilde. Huilend boog ze zich naar het graf, 
en daar zag ze twee engelen in witte kleren zitten, een bij het hoofdeind en een bij het voeteneind van de plek waar het lichaam van Jezus had gelegen. 
‘Waarom huil je?’ vroegen ze haar. Ze zei: ‘Ze hebben mijn Heer weggehaald en ik weet niet waar ze hem hebben neergelegd.’ 
Na deze woorden keek ze om en zag ze Jezus staan, maar ze wist niet dat het Jezus was. 
‘Waarom huil je?’ vroeg Jezus. ‘Wie zoek je?’ Maria dacht dat het de tuinman was en zei: 
‘Als u hem hebt weggehaald, vertel me dan waar u hem hebt neergelegd, dan kan ik hem meenemen.’ Jezus zei tegen haar: ‘Maria!’ Ze draaide zich om en zei: ‘Rabboeni!’ (Dat betekent ‘meester’.) 
{Johannes 20:11-16}

God is able :-)Afgelopen weekend gevierd dat Jezus uit de dood is opgestaan. Ik merk de afgelopen jaren steeds dat het elke jaar een stukje dieper binnen komt wat er met Goede Vrijdag en Pasen gebeurd is. Zo ook het Bijbelstukje dat gelezen werd in de kerk, afgelopen zondag. Ik heb dit verhaal over Maria en de "tuinman" zo vaak gehoord, dat ik bijna niet meer naar luister. Maar deze keer was het anders. 

Maria was diep verdrietig omdat Jezus gestorven was. Tranen vulde en vertroebelden haar ogen. Ze wilde Jezus terug, klemvast in haar armen sluiten. 
Herkenbaar? Wij kunnen soms zo door verdriet overmand zijn, dat we niet helder meer zien, niet helder meer na kunnen denken en dat we dat wat we kwijtgeraakt zijn vast willen klemmen in onze armen. 
Hoe moeilijk is het om daar uit te komen. Om de emoties te accepteren die er zijn. Om te accepteren dat we beter los kunnen laten. En hoe moeilijk kan het zijn om onze geliefden daarin te steunen. 
Maria stort haar verdriet uit. Dat kunnen en mogen wij ook doen. God luistert altijd, Hij hoort ons en ziet ons verdriet. 
En Jezus. Hij roept ons in Zijn liefde aan. Hij vraagt ons ons hart bij Hem uit te storten, te laten zien wat er in ons leeft. Hij roept ons bij onze naam. Ik hoop dat je voelt hoeveel liefde er hier klinkt. Hij ziet jou, Hij kent jou naam en Hij is bereid om in onze wereld te komen om Zijn plan met ons leven te laten zien. En doordat Hij jou roept worden je ogen geopend en mag je Hem zien! Gods heerlijkheid komt naar ons toe, zodat wij de wereld los mogen laten in vertrouwen dat God ons voorgaat. 

1 opmerking: