donderdag 2 april 2015

In de ogen kijken

“In het gelaat van de ander ontdek ik wie ik zelf ben”
{Emmanuel Levinas} 

Durf je het aan om Hem in de ogen te kijken terwijl Hij worstelt in de hof?
Durf je Hem in de ogen te kijken als Hij verraden wordt door Zijn leerling?
Durf je Hem in de ogen te kijken wanneer Hij ondervraagd wordt, gegeseld, geslagen, bespuugd?
Durf je Hem in de ogen te kijken als de mensen roepen 'Kruisig hem!'?
Durf je Hem in de ogen te kijken wanneer Hij het kruis op Zijn schouders krijgt?
Durf je Hem in de ogen te kijken wanneer Hij roept 'Het is volbracht!'?

Zie je Zijn liefdevolle ogen, vol tranen, vol pijn, vol genade en vol vastberadenheid? Kijk Hem eens aan, zie wat Hij jou wil laten zien. Probeer het elke keer een beetje meer. Toe maar, probeer maar. Ik weet welke strijd het kost, om dingen onder ogen te komen, om daarin de eerste stap te zetten. Maar weet, vertrouw en geloof dat Jezus' ogen je nooit teleur zullen stellen. Hij wilt een relatie met jou, waarbij je elkaar diep in de ogen kunt kijken. Hij weet en ziet in jouw ogen wat je door moet maken. Hij slaat Zijn armen om je heen, troost je, beschermt je en geeft je wat je nodig hebt. Hij deed dit voor jou en in Zijn gelaat mag je jezelf zien, steeds een beetje meer.

Ik hou van je, zei Hij Hoeveel? vroeg ik. ''zoveel'' antwoordde Hij, en Hij spreidde Zijn armen en stierf voor mij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten