vrijdag 27 mei 2011

Gepest!

Sinds kort is er op rtl-4 een nieuw programma, Gepest! Hierin vertellen gepeste mensen hun verhaal, gaan ze in confrontatie met hun pesters. Het lijkt mij best heftig.
In de Margriet van laatst stond ook een artikel over pesten. Dat ouders er alles voor over hebben om te zorgen dat hun kinderen niet gepest worden. Maar ik denk dat het daar juist fout gaat. Want wat hebben ze er voor over: materiële zaken. Zorgen dat ze dure merkkleding hebben, de nieuwste hebbedingen. Juist dan voorkom je het pesten niet maar zorg je dat er gepest wordt. Waarom? Er zijn altijd mensen die dat soort dingen hun kinderen niet kunnen geven, maar die juist wel heel veel liefde geven. En die kinderen die geen merkkleding dragen worden daarom gepest. Eigenlijk heel sneu. En het hebben van merkkleding of hebbedingen zijn maar 2 dingen waarom gepest worden, maar er zijn nog veel meer dingen waarom gepest wordt!
Het is ook niet alleen onder jonge kinderen of jongeren. Het gaat zelfs verder, ook op het werk wordt gepest en zelfs in het bejaardenhuis wordt er gepest.

Ik weet hoe het is om gepest te worden, puur omdat je er niet uit ziet zoals iedereen er uit ziet(dát maakt je juist uniek!) en dat ik niet die kleren droeg die iedereen droeg(zo onderscheid je je juist van de rest). Ik heb geleerd dat het niet verkeerd is om anders te zijn. Ik heb nu meer een idee van: Als mensen mij niet kunnen waarderen/accepteren is het hun probleem! En niet langer meer de mijne, ik ben zoals ik ben. Al gaat hier wel een heel proces over heen.

Mensen, laten we alstublieft stoppen met dat idiote pestgedrag. Je ruïneert iemands leven en je bereikt er niets mee! En laten we ook stoppen met het creeëren van een pestomgeving. Natuurlijk mag je van mij je kinderen merkkleding aandoen, maar zorg toch alstublieft ervoor dat ze er niet om gaan pesten. Want de gepeste kinderen kunnen er soms helemaal niets aan doen en als ze er wat aan konden doen dan hadden ze het wel gedaan!
Laat iedereen uniek zijn zoals hij/zij is. En wees blij met wie je bent, je mag er zijn!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten