zaterdag 1 september 2012

Zijn overvloed + goedheid = overladen

 Uit zijn overvloed zijn wij allen met goedheid overstelpt. 

Een kort zinnetje die eigenlijk niet zo heel opvallend is in Johannes 1. Toch trok het mijn aandacht. En vaak lees ik zo'n Bijbeltekst dan een paar keer over, zeg ik het een paar keer hard op, om het op me in te laten werken. 
Zijn overvloed.
Morgen vieren wij in de kerk het Avondmaal. Een mooie gebeurtenis, Jezus heeft Zijn leven gegeven zodat wij vergeving krijgen voor alle verkeerde dingen die wij doen. Daardoor mogen wij dicht bij onze hemelse Vader komen. Jezus hield het niet voor zichzelf. Hij deelde het uit aan mensen. Hij gaf honderden te eten. Genas vele mensen. Talloze mensen hebben gehoord van Zijn verhaal. 

Wij allen.
Nee, laten wij nou eens leren van wat Jezus ons voordoet. Niet de egoïstische ikke. Geen persoon uitgezonderd. Wij allemaal, jong of oud, lang of kort, dik of dun, mbo'er of universiteit, blank of donker. Iedereen mag er van delen! 

Overstelpt 
Als ik zoek naar de betekenis van overstelpt kom ik uit bij overladen, de betekenis van overladen is: te zwaar beladen. Wij ontvangen zoveel goedheid, dat het eigenlijk te zwaar voor ons is. Daarom wordt ons niet altijd alles vertelt, we zouden het niet aankunnen. We zouden verpletterd worden door zoveel goedheid. Terwijl ik dit typ, doe ik mijn ogen dicht en laat op mij inwerken wat dit voor mij betekend. Zijn overvloed is dat wij dicht bij de Vader mogen komen en zoveel meer, maar omdat dat zoveel is zien wij nog niet alles. En daarin mag ik delen, mag ik vertellen aan alle mensen wat voor gigantisch iets er op ons wacht. Iets wat je je niet voor kan stellen en dat hoeven wij ook niet. Wauw, hier word ik stil van. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten