woensdag 28 januari 2015

Watch with glittering eyes

And above all, watch with glittering eyes the whole world around you 
because the greatest secrets are always hidden in the most unlikely places. 
{Roald Dahl}

Deze quote van Roald Dahl zette mij een tijd geleden aan het denken. Watch with glitterling eyes... 
Oktober 2014 kwam ik samen met mijn begeleider van mijn opleiding tot de conclusie dat het beter was om het rustiger aan te doen, zo niet mijn studie volledig stil te leggen. Iets in mij wilde knallen om af te studeren, maar mijn hoofd kon het even niet meer bijbenen. Er kon even niets meer bij, het had meer dan genoeg aan andere dingen. En daarbij zei hij ook dat hij zag dat het plezier en de kracht die normaal te zien was in mijn ogen, was verdwenen. Het klopte bij wat ik diep vanbinnen voelde. 
And above all, watch with glittering eyes the whole world around you because the greatest secrets are always hidden in the most unlikely places. Those who dont believe in magic will never find it. - Roald Dahl
Ik heb de afgelopen maanden geleerd om op een andere manier te kijken met glinsterende ogen. Voor deze tijd genoot ik vaak van wat ik zeg maar aan goede dingen deed, wat ik voor elkaar kreeg, waar ik zelf trots op was. Nu is dat in een ander perspectief gebracht. Ik ben gaan genieten van dat wat God mij geeft. Niet dat ik dat toen niet besefte, maar ik stond toen meer stil met wat ik zelf voortgebracht had, niet direct om God te loven. 
En het zijn de kleine dingen die er werkelijk toe doen. Ik ben ze op gaan schrijven, waar ben ik dankbaar voor? Het waren de regendruppels die bleven hangen aan de waslijn, de glimlach van een kind, sneeuwvlokjes, de warmte van de zon, een lieve vriendin, een topper van een begeleider, het vertrouwen bij een dominee. 
Steeds minder zag ik de menselijke hand in deze dingen en steeds meer Gods hand. En daardoor kon ik, zelfs op de momenten dat ik best behoorlijk er doorheen zat, God danken en loven. Door het simpel op te schrijven, vormde die paar woordjes een loflied tot God. 
Vorige week zat ik weer met mijn begeleider om de tafel, ik had hem al een paar weken niet meer gesproken. En toen kwam dat mooie moment: "Elize, heb je door dat je ogen anders kijken?" Een gevoel van 'Dank U God!!', vulde mij. 
God leerde mij te genieten van de meest gewone dingen en daardoor veranderde mijn perspectief en blik. Hij leerde mij kijken naar Hem, de onveranderlijke Vader, Vertrouwenspersoon, Liefdevolle God. Hij vulde mijn ogen met tranen van dankbaarheid. Ze mogen en kunnen weer glinsteren omdat ze grootse schatten van God hebben gezien, terwijl ik het misschien niet eens doorhad.. 

Prijs de HEER, mijn ziel,
prijs, mijn hart, zijn heilige naam.
Prijs de HEER, mijn ziel,
vergeet niet één van zijn weldaden.
{Psalm 103:1-2}


2 opmerkingen:

  1. Dank je wel. Heel mooie blog over geloof in de praktijk. Het citaat ben ik nog nergens anders tegen gekomen. Het zet je blog echt in een heel speciaal licht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi...!
    Ik heb het ook een jaar gedaan, elke dag 3 zonnestraaltjes opschrijven... En wat heeft het me opgebouwd!!! Sterkte met opkrabbelen. Jij komt er wel... :)
    www.365dagenzonnestralen.wordpress.com

    BeantwoordenVerwijderen