zondag 22 maart 2015

Leef! {Johannes 11}

Diep bewogen vroeg hij: ‘Waar hebben jullie hem neergelegd?’ 
Ze zeiden: ‘Kom maar kijken, Heer.’ Jezus begon ook te huilen
{...}
Hij zei: ‘Haal de steen weg.’ Marta, de zuster van de dode, zei: ‘Maar Heer, de stank! 
Hij ligt er al vier dagen!’ Jezus zei tegen haar: 
‘Ik heb je toch gezegd dat je Gods grootheid zult zien als je gelooft?’ 
Toen haalden ze de steen weg. Daarop keek hij omhoog en zei: 
‘Vader, ik dank u dat u mij hebt verhoord. U verhoort mij altijd, dat weet ik, 
maar ik zeg dit ter wille van al die mensen hier, opdat ze zullen geloven dat u mij gezonden hebt.’ Daarna riep hij: ‘Lazarus, kom naar buiten!’
{Johannes 11:34-43}

Dit verhaal gaat over Lazarus, de vriend van Jezus. Als je niet bekend bent met het verhaal, lees dan even het hele hoofdstuk. 
Vanochtend heb ik over dit hoofdstuk een preek gehoord in de kerk, waar ik een gedeelte uit wil delen. 
“I want your sun to reach my raindrops, so your heat can raise my soul upward like a cloud.” ―Rumi ..*Elke keer als ik dit verhaal lees of hoor raakt het mij hoe diep bewogen Jezus was. Hij huilde! Maar vanmorgen raakte mij een ander stuk. 
Dit is het laatste wonder dat Jezus doet voordat Hij op weg gaat naar Jeruzalem. Het moment dat Hij voor ons aan het kruis zal gaan sterven en het graf in zal gaan. En juist op dit moment roept Hij iemand uit het graf. Hij roept Lazarus het leven in. 
Durf je het aan om naar je eigen leven te kijken? Zijn wij soms ook niet op sterven-na dood? Vermoeid, uitgeput of juist omdat je mee loopt in de horde, in de stroom, je vast zit in zonde en er geen uitgang lijkt te zijn. De dood kan soms zo op je af komen. Mensen verliezen geliefden. Er is rouw en pijn. Maar voor jou en mij hoeft dat niet het einde te zijn. Nee, sterker nog: het is níét het einde. Er komt meer, veel meer! 
Lazarus wordt het leven ingeroepen. Zo worden jij en ik het leven ingeroepen als Jezus het graf in gaat. Hij sterft, zodat wij mogen en kunnen leven. 
En vergeet niet: Jezus is bewogen met je leven! Hij huilt om het lijden wat er is. Hij houdt van jou. 

Ik mag wandelen in het land van de levenden
onder het oog van de HEER.
{Psalm 116:9} 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten