donderdag 12 maart 2015

Roofbouw {Leviticus 26, Jesaja 28, Matteus 6}

Als jullie mijn bepalingen opvolgen, je aan mijn geboden houden en ze naleven, 
zal ik jullie op gezette tijden regen schenken, 
zodat het land opbrengst geeft en de bomen vrucht dragen. 
Dan zal de dorstijd duren tot de druivenpluk, en de druivenpluk tot de zaaitijd. 
Je zult volop te eten hebben en onbezorgd in je land kunnen wonen. 
Ik zal het land rust en vrede geven, zodat je kunt slapen zonder te worden opgeschrikt. 
{Leviticus 26:3-6}

Hoor mij aan en leen mij je oor,
luister aandachtig naar mijn woorden.
Als een boer zaaien wil, ploegt hij dan alle dagen?
Blijft hij voren trekken in zijn land?
Het is zijn God die hem daarin onderricht,
die hem leert wat hij moet doen.
Ook dit vindt zijn oorsprong
bij de HEER van de hemelse machten:
zijn beleid is wonderbaarlijk
en hij volvoert het in grote wijsheid.
{Jesaja 28: 23-24, 26, 29}

Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, 
want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf. 
Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last.
{Matteus 6:34}

Als je een kind vraagt waar een bepaalde groente vandaan komt, heb je grote kans dat "uit de winkel" het antwoord is. Als je het vraagt aan een kind uit een agrarische omgeving dan zou die misschien nog een antwoord kunnen geven als "van het land". 
Weten we nog waar ons eten, ons leven vandaan komt? 
Gisteren was het biddag. Bidden voor de oogst die we straks hopelijk binnen mogen halen. Maar hoe bewust zijn we daar mee bezig? Hoe afhankelijk zijn we daar van? Het is namelijk zo makkelijk: je gaat naar de winkel en haalt wat je nodig hebt, is het er niet dan kan de bedrijfsleider op een klaagzang wachten. 
In de tijd van de Bijbel waren er nauwgezette richtlijnen voor de zaaien en oogsten. Ik weet er weinig vanaf, maar de teksten uit Leviticus en Jesaja deden gister iets met mij. Ze kwamen afzonderlijk tot mij, maar het was alsof ze als puzzelstukjes in elkaar pasten. 
God gaf speciale richtlijnen om zo voor elke dag genoeg te hebben, zelfs om uit te delen én er was tijd om te rusten. Hoe gaaf?! 
Zou je nu eens naar je eigen leven willen kijken? Hoe hard ren jij? Durf jij stil te staan, te rusten? 
Deze vragen vind ik zelf moeilijk. Want ik loop liever door dan dat ik stil moet gaan staan en dat is de afgelopen maanden een behoorlijk gevecht geweest en nog steeds. Want het was nodig om stil te gaan staan en op adem te komen en nog steeds heb ik dat niet gedaan (afgezien van de kleine, niets-uitmakende adempauzes). Ik zoek naar Gods plan, maar wat als dat nu betekend dat ik stil moet gaan staan? Ben ik dan bereid om naar Gods plan te luisteren? En dan lees ik Jesaja 28: Gods plan is wonderbaarlijk, hij volvoert het in grote wijsheid. Waarom zou ik nog twijfelen? De God die aard en hemel schiep, Hij kan mijn leven toch aan? Hij kan mij toch de weg wijzen? 
En dan lees ik die verzachtende woorden van Jezus uit Matteus. Lieve kind, maak je geen zorgen. Voor morgen is er genoeg, vertrouw maar op mij. Leef één dag per dag, dat is meer dan genoeg. 
Ben ik daar van de week al niet mee begonnen? Een lieve vriendin kwam even mijn kamer omgooien en ik durfde zowaar dingen weg te gooien(doe ik anders nooit of met grote moeite) en net kwam de vuilniswagen het ophalen. Eén dag per dag is genoeg. God geeft wat nodig is, het klinkt, nee het dreunt diep in mijn binnenste. Eén dag is genoeg, één dag maakt elke dag het verschil. Stop met die roofbouw van je lichaam en geest. Stop met de roofbouw van je omgeving..  
En ineens klinkt dat opwekkingslied die ik als eerste leerde spelen op mijn gitaar: "Stil mijn ziel wees stil en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen.."
In vertrouwen bij Hem.. 

Ik wil afsluiten met dit gebed, geschreven door Ann Voskamp:
Dear Lord, 
I've got this wandering mind -- 
wants to keep hiking off to climb some worries, 
or meander of into some "what ifs"
or detour through a patch of burrs & these messy feelings of constantly failing,
And there You are tonight, real close, arms outstretched: 
"Stay. Just Stay right here -- Just Stay resting right here in this curved indent in the palm of My Hand, right here next to the lulling thrum of My never-sleeping heart -- 
Just *Stay* & let nothing move you from Me -- 
I will keep you in perfect peace
when your mind is *stayed* on Me -- because this is how you trust Me." Isa. 26:3
And we whisper it: Stay, Mind, just stay --
We only stay safe -- when our minds stay with You. ~Amen~

1 opmerking:

  1. Wat een mooie, volle blog weer. En een gedicht dat ik nog nooit eerder gelezen heb. DANK!

    BeantwoordenVerwijderen