dinsdag 26 mei 2015

Ont-moeten {Lucas 10:38-42}

mint 4/9/15 theres something haunting i find about this picture, and the fact that its a single pop of mint color on a white backdrop showing just how great these colors go together.Vorige week sprak ik met een docent en vertelde dat ik het soms wel eens zo moeilijk vind om even niets te doen, even rust te nemen en niet door te buffelen. En dat ik soms de neiging heb om mijzelf terug te trekken, op mijn kamer de rust te pakken terwijl het misschien ook goed zou zijn om juist met mensen af te spreken, te kletsen en leuke dingen te doen.
Hij keek mij aan, hij kent mij inmiddels redelijk goed en zei: "Ik heb een diepzinnige voor je.. Kijk maar wat je ermee kan: Je mag ont-moeten."
Dat woord zingt al de hele week door mijn hoofd. Ont-moeten.
Aan de ene kant het even niets hoeven doen. Niets meer moeten. Alles mag en kan, maar niks moet perse. Geen druk, lekker relaxed.
Aan de andere kant mag ik mensen ontmoeten, zien, voelen. Schouder aan schouder staan, troosten, een lachbui hebben. Ontspannen.

Toen ik hier over nadacht moest ik denken aan Marta en Maria:
Toen ze(Jezus en zijn leerlingen) verder trokken ging hij een dorp in, 
waar hij gastvrij werd ontvangen door een vrouw die Marta heette. 
Haar zuster, Maria, ging aan de voeten van de Heer zitten en luisterde naar zijn woorden. 
Maar Marta werd helemaal in beslag genomen door de zorg voor haar gasten. 
Ze ging naar Jezus toe en zei: ‘Heer, kan het u niet schelen dat mijn zuster mij al het werk alleen laat doen? Zeg tegen haar dat ze mij moet helpen.’ 
De Heer zei tegen haar: ‘Marta, Marta, je bent zo bezorgd en je maakt je veel te druk. 
Er is maar één ding noodzakelijk. Maria heeft het beste deel gekozen, en dat zal haar niet worden ontnomen.’
{Lucas 10:38-42}

Soms word je zo door je werk (of door andere dingen) in beslag genomen dat je vergeet te ont-moeten. Dat je even niets hoeft en tegelijk je omgeving mag zien, voelen en ervaren. Waarmee je kan lachen, maar ook waar je je tranen mag laten vloeien. 
En als je het dieper bekijkt: door niet vast te houden aan hier, aan de prestatiedruk die leeft op de wereld, als je dat los kan laten, dan kun je Hem ontmoeten. Je ogen worden niet vertroebelt door de wereld, maar ze gaan open en ze ontmoeten de ogen van Jezus. 
Ga je mee ont-moeten? 

2 opmerkingen:

  1. Diep onder de indruk. Dank je wel voor deze blog. Ik heb hier wat aan!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. :) Sterkte met ont-moeten!! Ik vind het zelf een hele klus! In Christus verbonden.

    BeantwoordenVerwijderen