dinsdag 14 september 2010

Test... Test, test!!

Je kent ze wel, van die vragenlijsten om jezelf beter te leren kennen. Had je vroeg geen test, toen alleen een IQ-test.. Nu heb je allerlei testen!! Zo heb ik afgelopen week twee testen gemaakt voor school.
De insteek van school, deze eerste periode, is: jezelf beter leren kennen. Wat heeft jouw gevormd? Wat wil en kan je aan jezelf verbeteren?(leerdoelen) Wat voor leerstijl/-gewoonte heb je? Wat voor rol neem mij aan binnen een team? En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Soms is het best confronterend, je beseft dat je zo bent en je weet niet of je daar blij mee moet zijn..
Vanmiddag was het op een andere manier confronterend. Eerst herkende ik mij helemaal niet in de uitslag maar naarmate de docent meer er op in ging, hoe meer ik van mij zelf zag. Het was gewoon debiel.. En dan de schrikreactie: 'Ben ik echt zo? Wat vreselijk zeg..' Nee, het viel wel mee, maar ik heb nu al verbeterpuntjes!

Zo kwam er bij de leerstijltest uit, dat ik een dromer ben. Dit klinkt misschien negatief(vond ik wel) maar je kan niet zonder ze, zou ik zeggen! Ze kunnen zich goed inleven in anderen, hier meteen de eerste valkuil: misschien laten ze zich teveel meeslepen. En ze hebben een veelzijdige benadering van concrete situaties. Dat is volgens mij wel iets wat handig is voor een pedagoge. Alleen heb ik dan wel weer veel tijd nodig om een analyse te maken van een gesprek, dat is dan weer minder aangezien ik daar straks mee dood wordt gegooid..
Zo heeft elk voordeel zijn nadeel en kun je nadelen omzetten in voordelen om aan te werken. Sjonge, ik begin wel heel filosofisch te worden..

2 opmerkingen:

  1. Ik ken het al die vragenlijsten!!
    Maandag de vragenlijst over jezelf nr. 100. Toen kwam de vraag of ik nog zin had in het leven.. ach kom op zeg:P

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, dan was je wel eerder gestopt met die vragenlijst.. xD

    BeantwoordenVerwijderen