vrijdag 1 juli 2011

Bidden is niet nodig

Ik heb het wel eens vaker over het bidden gehad, hoe mooi het kan zijn maar ook zo moeilijk.. Een veel voorkomende discussie is wel eens over het feit dat God alles al bedacht heeft, alles staat vast, hoe kunnen wij daar tegen bidden?! Het gebeurt zoals God het wil en niet anders, wij als mensen kunnen daar niets tegen beginnen. Onze reactie daarop is dat we misschien maar niet gaan bidden, want het heeft toch geen effect.

Zo heb ik ook gedacht en ik denk dat veel pubers ook zo'n periode hebben(en waarschijnlijk niet alleen pubers). Het is ook moeilijk, laat ik dat voorop stellen, om te bidden naar een Almachtige God. Die alle dagen van je leven in Zijn boek heeft geschreven(psalm 139:16). Hij weet alles al, hoe je leven loopt, op wie je verliefd wordt, welke moeilijkheden je tegenkomt. Het staat vast. Ik dacht en wist zeker dat daar niets aan te doen was, tot een tijdje terug. Ik lees een boekje over bidden: Roep mij aan, van H Westerink. Voor iedereen die meer wil weten over bidden is het aan te raden! Erg leerzaam en niet moeilijk te lezen.
Maar nu weer over wat het over ging. De duivel wil graag dat wij denken dat bidden geen zin heeft, dat het overbodig is. Dat God alles weet, maakt het bidden voor ons misschien makkelijker. Denk maar even mee. God weet alles, Hij weet waar je mee zit. Is het dan niet makkelijker om naar Hem toe te gaan? Het is geen verassing voor Hem. Hij is begripvol want Hij weet hoe je je voelt. Want is het niet enorm moeilijk om iets aan iemand te vertellen wat diegene niet weet? Je moet je ouders wat vertellen of je wilt iets vertellen aan vrienden. Je kan er enorm mee in de maag zitten omdat je niet weet hoe ze reageren. God weet jouw verhaal. Hij is een en al oor voor jou, zal niet boos worden, hoogstens teleurgesteld, maar bovenal heeft Hij eerst begrip(die je zo nodig hebt!). God wil niets liever dan dat jij met Hem praat, alles aan Hem vertelt zodat Hij je kan helpen (Psalm 50:15).

Dit is denk ik wel helder. Nu wat voor nut het heeft, als alles toch al vast staat. Lees eerst Genesis 18 aandachtig door. Over Soddom en Gomorra. God gaat deze stad helemaal verwoesten.
Maar wat gebeurt daar dan? Gods plan was om alle mensen in die steden om te brengen. Abram gaat in gesprek met God. Bijzonder. God is bereidt om over Zijn plannen te praten. Hij wilt graag horen wat Abram te zeggen heeft. Hij is een God van genade, Abram weet dat.
En nog zo'n bijzonder verhaal: Exodus 32. Het volk Israël was veel te ver gegaan. God had ze nog zo geboden om geen andere afgoden te maken en wat doen ze nu?! Daar wordt God boos van, zelfs zo boos dat hij Israël wilt vernietigen(vers 10a). Ook Mozes gaat in gesprek met God en God hoort Mozes. Mozes smeekt God om het niet te doen, op de belofte die Hij gegeven had aan Abraham, Izaäk en Jakob. Wat doet God dan? Lees vers 14 maar. Hij kwam terug op Zijn besluit. Hij vernietigde het volk niet.

Na deze verhalen denk ik er wel anders over. Ik ga met God in gesprek, niet om mijn wil door te drijven. Nee, om de wegen van God te kunnen accepteren. Hij zal voor mij doen wat God is. En ik weet dat God naar mij luistert. Mooier kan het niet! Ik luister naar Hem en Hij luistert naar mij. Niet als een weegschaal, maar om steeds dichter bij elkaar te komen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten