zondag 3 juli 2011

Geluk.. Wat is dat?!

Een vraag die wel eens door mijn hoofd schiet.. Geluk, wat is dat?! Als je het op internet intoetst krijg je zoiets van een gunstige gebeurtenis, mazzel, meeval, prettige loop van omstandigheden.. Als ik dit lees krijg ik meteen een afkeer ervan. Naar mijn idee is geluk niet maakbaar, als het al bestaat. Geluk staat voor mij naast het woord toeval. Ook zo'n woord die veel gebruikt wordt. Toeval bestaat voor mij niet. Niets gebeurd zomaar, alles gebeurd met een reden. Net zoals geluk. Waarom het niet bestaat?! Hier nog een definitie die het snel duidelijk maakt: Geluk = toestand van volkomene tevredenheid. Kunnen wij helemaal tevreden zijn? Nee, we hebben altijd wel iets aan te merken op een situatie. Er is altijd wel iets fout of iets had anders gemoeten.
Het woord geluk doet mij ook veel te veel denken aan materialisme en geld. Of je geluk afhankelijk is van de hoeveelheid geld dat je hebt of alles wat je kunt kopen.
Dat ik bepaalde mensen in mijn leven tegenkom is niet een gevalletje van toeval of enorm geluk.. Nee, naar mijn idee zit daar een plan achter. God wil er iets mee bereiken.
Ik ga proberen om de woorden geluk en toeval uit mijn leven te verbannen. Daar voor in de plaats komen blij, mooi en misschien ook wel puur. Zij vertalen mijn emoties op dat moment veel beter.

3 opmerkingen:

  1. Je zegt dat volkomen tevredenheid niet bestaat maar ik denk dat DAT toch echt geluk betekent.

    Tevreden en dankbaar zijn met je leven, wat van je van God ontvangt, elke dag weer. Het niet steeds meer of groter willen maar gewoon stil zijn en God danken...daarin ligt echt geluk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Evelyn Misschien zou het wel kunnen, maar het zal voor ons mensen wel moeilijk zijn. Wij snappen de wegen van God soms niet en er gebeuren zoveel dingen die ons begrip te boven gaan, dat ik denk dat wij nooit helemaal tevreden of gelukkig kunnen zijn.
    Het tweede wat je zegt, ben ik het wel mee eens! Er ligt een begin van geluk. Totale geluk is er als God terug komt naar deze wereld.. (in mijn ogen)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel raar misschien om het uit mijn mond te horen.. Maar ik vind dat je hier 100% gelijk hebt

    BeantwoordenVerwijderen