donderdag 16 mei 2013

Macht

Vandaag ben ik verschillende nieuwsberichten tegen gekomen die mij aan het denken hebben gezet. En specifiek naar één onderwerp: macht.
Ik heb gelezen over hoe een man in een kleuterschool zelfmoord heeft gepleegd. Over de benzineprijzen, waarbij wij misschien een soort van opgelicht zijn. Ik las over een vrouw die haar pasgeboren kinderen in de vriezer heeft gestopt. En zo nog veel meer.
Het ene verhaal is schokkend. Bij het andere verhaal heb ik zoiets van hoe kan je?! Waarschijnlijk kan je zelf ook verhalen bedenken met een zelfde strekking.
Bij elk verhaal zie ik iets terug komen van macht. Macht willen hebben over dingen waar je geen macht over hebt. Ook het leven zonder God kan ik er in plaatsen, maar ik weet natuurlijk niet of dat terecht is omdat ik de personen niet ken.

God heeft mij, en alle mensen, 10 gouden regels gegeven voor het leven. Regels om naar te leven. En elke keer weer besef ik dat die regels er niet voor niets zijn. Want ik weet dat ik die regels niet uit mijzelf kan volbrengen of mij er aan kan houden. Zonder God en Jezus ben ik nergens. Met God ben ik gevuld. Ik weet ook de momenten dat ik met God mij toch leeg voel. Ik moet dan weer in een soort van balans komen. Waarom en hoe en wat weet ik niet. Maar na verloop van tijd heb ik die balans vaak weer terug gevonden omdat ik vertrouw dat God mij niet verlaat.
Toch zijn er mensen die denken dat zij de macht hebben in het leven. Wij mensen hebben van God veel verantwoordelijkheid gehad. Maar geen verantwoordelijkheid over dingen die wij niet in de hand hebben, zoals het leven. En dat is maar goed ook, want je ziet wat voor een ellende er in de wereld is gekomen doordat mensen denken de macht te hebben over het leven. Mensen worden vermoord, jong en oud. Mensen vermoorden zichzelf, ook jong en oud. Mensen maken anderen en zichzelf kapot.

Ik weet dat het geen makkelijke opdracht is om vertrouwen te hebben in God. Want soms lijkt God oneindig ver weg. Eigenlijk is Hij enorm dichtbij. Open je Bijbel maar, kijk op www.biblija.net, en lees wat God jou te vertellen heeft. Dit vertelde Hij mij vandaag, door de nieuwsberichten. Maar ook in Zijn woord weet ik dat God te vertrouwen is, dat Hij alle macht heeft en dat Hij alles zal doen wat voor jou het beste is.


 You rule the day and the night,
and you put the moon
and the sun in place.
You made summer and winter
and gave them to the earth.
(Psalm 74:16/17)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten