donderdag 18 juli 2013

Met Hem aan je zijde {Jeremia 12}

Oneerlijkheid. Het is aan de orde van de dag. Terwijl wij bakken met eten weggooien, verhongeren mensen aan de andere kant van de wereld. Ik kan hier in alle vrijheid schrijven over mijn geloof, terwijl ik weet dat er mensen vervolgd worden. En misschien ervaren we het ook wel heel persoonlijk en dichtbij. Bij de één lijkt het alleen maar voor de wind te gaan, iets waar jij misschien van droomt. Er gebeuren de gruwelijkste dingen, en soms komt men er zonder straf mee weg. Het gaat soms zo raar in ons leven, soms zo onbegrijpelijk. 
Jeremia ervaart die ongelijkheid, oneerlijkheid ook:
‘HEER, u staat altijd in uw recht
als ik het tegen u opneem.
Toch vraag ik, hoe verantwoordt u
dat boosdoeners in voorspoed leven,
en trouwelozen rust genieten? 
Misschien wel een herkenbare vraag, die je God gesteld hebt. God geeft Jeremia antwoord. Hij legt uit dat het allemaal veel erger kan en dat het volgen van Hem niet altijd zonder gevaar is. Jeremia kan zelfs zijn eigen familie vertrouwen. 
Het lijkt mij toch maar wat eng. Dat alles om je heen schijn is, dat niemand te vertrouwen is. Maar tegelijk bedenk ik mij dat het te maken heeft met wie ik op de eerste plek hebt staan. In Gods kracht kan ik veel aan, meer dan ik vertrouw op wat mensen doen. Het lijkt voor mij een proces om los te laten wat aards is en mij te richten op God. Iets wat ik steeds vaker terug zie in de hoofdstukken van Jeremia. En het vertrouwen op God zal niet zonder slag of stoot gaan, dat weet ik. Er zal flink geschud worden om te kijken of mijn fundament wel stevig is. Maar ik weet dat wat mij ook overkomt ik vertrouwen kan op God. Dat ik niet hoef te kijken en oordelen over oneerlijkheid (dit bekend niet dat wij over lijken moeten gaan om zelf het zo goed mogelijk te hebben), dit is iets wat ik aan God over moet laten. En als het soms zwaar is, dan is dit mijn vertrouwen: 
1 Corinthians 10:13U hebt geen beproevingen te doorstaan die niet voor mensen te dragen zijn. God is trouw en zal niet toestaan dat u boven uw krachten wordt beproefd: hij geeft u mét de beproeving ook de uitweg, zodat u haar kunt doorstaan.{1 Kor. 10:13}

Geen opmerkingen:

Een reactie posten