maandag 1 juli 2013

Gods wil {Jeremia 7}

Als jullie je leven werkelijk beteren, 
als jullie elkaar rechtvaardig behandelen, 
vreemdelingen, wezen en weduwen niet onderdrukken, 
in dit land geen onschuldig bloed vergieten 
en niet achter andere goden aan lopen, jullie onheil tegemoet, 
dan mogen jullie hier blijven wonen, 
in dit land dat ik jullie voorouders gegeven heb. 
Zo is het altijd geweest, zo zal het dan altijd zijn.
{Jeremia 7:5-7}

God dienen, hoe doe je dat? Ik vind het een moeilijke vraag. Vaak wordt er gezegd: "Dan doe je de wil van God". Maar wat is dan die wil van God? Wat vraag God van mij? Allereerst vraagt God mij om mij te houden aan die tien geboden. Het lijkt een onmogelijke klus en dat is het soms ook. Maar ik weet zeker dat God die regels niet voor niets geformuleerd heeft. 
Foto: #letitgoKijk eens om je heen, hoeveel is er wel niet kapot?! Er zitten lastige kwesties tussen, waarbij het lijkt dat het niet anders kan. Maar ik vertrouw erop en die tekst staat zelfs in de Bijbel, dat God een mens nooit meer geeft dan dat hij of zij aan kan. 
Wij zullen de wet niet volbrengen, dat kunnen wij niet omdat we niet perfect zijn. Maar ik denk, kijkend naar de tekst hierboven, dat wij wel iets kunnen. Nee, alleen kan je het niet. Daarbij heb je echt de hulp van God nodig. En dat was de fout van het volk, zij dachten dat ze het zelf wel konden en dat ze de hulp van een andere (af)god moesten inschakelen. In je leven heb je alleen God nodig. Hij zal je helpen, Hij zal je bijstaan, ook al lijkt het soms de verkeerde kant op te gaan. Geef niet op. Jezus heeft ook jouw deze troost gegeven: 

‘Gelukkig wie nederig van hart zijn,
want voor hen is het koninkrijk van de hemel.
Gelukkig de treurenden,
want zij zullen getroost worden.
Gelukkig de zachtmoedigen,
want zij zullen het land bezitten.
Gelukkig wie hongeren en dorsten naar gerechtigheid,
want zij zullen verzadigd worden.
Gelukkig de barmhartigen,
want zij zullen barmhartigheid ondervinden.
Gelukkig wie zuiver van hart zijn,
want zij zullen God zien.
Gelukkig de vredestichters,
want zij zullen kinderen van God genoemd worden.
Gelukkig wie vanwege de gerechtigheid vervolgd worden,
want voor hen is het koninkrijk van de hemel.
Gelukkig zijn jullie wanneer ze je omwille van mij uitschelden, vervolgen en van allerlei kwaad betichten. Verheug je en juich, want je zult rijkelijk worden beloond in de hemel; zo immers vervolgden ze vóór jullie de profeten.
{Matteüs 5:3-12}

Geen opmerkingen:

Een reactie posten