dinsdag 27 augustus 2013

Een bijzonder moment {Jeremia 19 & 20 en 2 Kronieken 20}

Oh, ik wil zoveel schrijven. Ineens vallen er een aantal puzzelstukjes op hun plek en dat geeft een bijzonder gevoel. Eerder deze dag las ik Jeremia 19 en ik vroeg mij echt af wat ik daar nu mee moest. Weer ging het over het ongehoorzaam zijn naar God. Dat God degene straft die niet luisteren. Ik snapte het niet, blijkbaar is het belangrijk want Jeremia staat er vol mee, maar wat kan ik er vandaag de dag nog meer mee?
Toen, vanmiddag, las ik een tekst uit 2 Kronieken 20. Er begon mij al iets meer duidelijk te worden. Er staat:
Jullie hoeven in deze strijd geen slag te leveren. Wacht rustig af, dan zullen jullie zien hoe de Heer, die jullie, Juda en Jeruzalem, bijstaat, voor jullie de overwinning behaalt. Jullie hoeven nergens bang voor te zijn. Ga hun morgen tegemoet, de Heer staat jullie bij.
Ineens begreep ik het. Hoe vaak overkomt het mij wel niet dat ik voor een kruising, een probleem, sta en vertrouw op mijn eigen inzicht? Hoe vaak "passeer" ik God, vergeet ik om Zijn hulp in te schakelen. En achteraf maar mopperen. Hier staat het zwart op wit. Ik hoef geen slag te leveren. het enige wat ik moet doen is rustig en geduldig af wachten, vertrouwen op God.
Vervolgens las ik ook Jeremia 20. Jeremia heeft het enorm zwaar. Hij wordt vernederd, onderdrukt en mishandeld. En toch, ondanks alles schrijf Jeremia:
Zing voor de Heer, loof de Heer, 
want Hij heeft het leven van de arme 
uit de handen van de boosdoener gered. 
Zou jij dit kunnen? God loven en prijzen terwijl je op het diepste dieptepunt bevind in je leven? Is het zingen, het jubelen en prijzen je dan niet vergaan?
En terwijl ik dit overdacht kwam ik terug bij 2 Kronieken 20, nu vers 22:
Zodra zij jubelend hun lofzang aanhieven,
zorgde de Heer ervoor dat de Ammonieten en Moabieten
en de bewoners van het Seïrgebergte,
die Juda wilden aanvallen,
vanuit verdekte stellingen werden belaagd,
en zo werden ze verslagen. 

Wauw, ik weet niet of het overkomt wat een bijzonder moment dit is. God zorgt. God vertelt mij een bijzonder verhaal. Welke slag ik ook moet doorstaan, met Gods hulp zal het lukken. Ik mag vertrouwen op Zijn macht en kracht. Ik mag zingen, God loven en prijzen, want Hij zal overwinnen!

Sela - Psalm 96

2 opmerkingen: