woensdag 25 september 2013

God is machtig {Jeremia 25}

Het boek Jeremia verveelt mij nog steeds niet. Inmiddels 25 hoofdstukken verder en het blijft mij trekken in inspireren. Zo ook dit hoofdstuk.
Psalm 37:5God heeft in alle voorgaande hoofdstukken gewaarschuwd via Jeremia. Als het volk zich niet afkeerde van hun slechte gewoonten dan zal het volk in ballingschap gaan. Zo koppig als het volk is blijft het doorgaan, al zijn er enkele die luisteren naar de woorden van Jeremia.
In hoofdstuk 25 klinkt het oordeel. God vertelt wat er zal gaan gebeuren met het land en dat klinkt niet best. Eén en al ellende.

In mijn vorige blog schreef ik over ongehoorzaamheid. En ik denk dat het ons vaker gebeurd dan wij doorhebben en zouden willen. De gevolgen van die ongehoorzaamheid kunnen verschrikkelijk zijn. Als we om ons heen kijken zien we al genoeg ellende door onze ongehoorzaamheid.

Maar toch. Ook in dit hoofdstuk geeft God hoop. Hoe fout het volk ook is en hoe fout wij ook steeds zijn, God geeft hoop! Zeventig jaar lang krijgen de landen rond het volk vrij spel. Maar, daarna zullen die landen moeten boeten voor alles wat ze gedaan hebben. Ik vind het heel gek klinken. Zo van: eerst zeggen dat je iets mag doen en er vervolgens straf voor geven. Toch lees ik er ook iets anders in door. God heeft de macht. Zonder God is er geen leven. Zonder God zou ons leven sowieso een puinhoop zijn. Met God komt het goed en is er gerechtigheid.

Ik wil afsluiten met een vers uit Psalm 37, die prachtig mooi aansluit bij deze en de vorige blog:
Leg je leven in de handen van de HEER,
vertrouw op hem, hij zal dit voor je doen:
het recht zal dagen als het morgenlicht,
de gerechtigheid stralen als de middagzon.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten