dinsdag 7 januari 2014

Aarde of God? {Jeremia 47-50}

In de hoofdstukken 47-50 lees je over de veroordeling die God doet over de volken die Zijn volk hebben aangevallen. Dit zijn, vind ik, geen gemakkelijke hoofdstukken om te lezen. Want wat er staat is niet mals. En ook dit is niet een gedeelte uit de Bijbel wat we naast ons neer kunnen leggen omdat het van vroeger was. Integendeel. Heel het boek Jeremia is een waarschuwing voor ons. En de laatste hoofdstukken onderstrepen dat nog eens.
Want wat mij opvalt is dat er steeds een paar aardse zekerheden genoemd worden waar men op heeft gebouwd en dat zie ik terug in mijn eigen leven en het leven rondom mij. Groter doen dan je in werkelijkheid bent. Bouwen van vestingen om je heen, want dan ben je veilig, toch? Vertrouwen op voorraden van aardse producten.
Nee. Daar kom je er niet mee. Nee. Daar heb je geen klap aan!
Jeremia heeft het steeds gezegd, steeds verteld aan het volk van God. Ze wilden niet luisteren en gingen mee in de gewoonten van de volken.
En wat doen wij? Stoppen we vandaag nog, nee nu, met het vertrouwen op aardse dingen?! Dit besluit leent zich er niet voor om uitgesteld te worden, het is van groot belang. Vertrouw jij op God, in alles en met heel je leven? Weet jij je veilig bij Hem? Wat ontbreekt er nog om volledig te kunnen vertrouwen? Ga op zoek, vraag God om hulp én doorzettingsvermogen.Want, verkijk je er niet op, alleen kun je het niet in een wereld dat aan je trekt.
En ik wil jullie vragen, bid voor mede-gelovigen in deze strijd, zodat we als gelovigen rondom elkaar staan en daar gesterkt door mogen worden.
God bless you.
 Psalm 91:14-16.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten