donderdag 8 mei 2014

Advies {Spreuken 1:20-33}

Lezen: Spreuken 1:20-33

Misschien ken je het wel: iemand vraagt je om advies en die geef je hem of haar ook en vervolgens doet degene die om advies vroeg helemaal niets met het advies. Sterker nog: het advies werd in de wind geslagen.

Hoe vaak vraag jij God om advies? En wat doe je er dan mee?
Proverbs 1:33Ik ben bang dat ik vaker dan eens het advies wat God mij geeft in de wind sla. En nee, ik kan niet zeggen dat ik het per ongeluk doe. Want ik weet dat ik diep in mijn hart weet dat ik het anders zou moeten doen. Maar zelf doen is niet alleen iets van de peuterleeftijd. Nog steeds doe ik, en vele met mij, het graag zelf. En ook weet ik dat dat vaak niet de oplossing is. Mijn inzicht is op de korte termijn wel oke, maar hoe zit het verder? Dan gaat het vaak mis.

Lenya Heitzig schrijft in ha boek "Knipoog van God" op een mooie manier hoe God aanwezig is in ons leven. Ze gaf mij een stappenplan om mijn hart op de goede dingen te richten. Het hangt boven mijn bureau, maar ik doe er eigenlijk te weinig mee. Toch wil ik het met jullie delen:
* Wat wil ik? Om te bepalen of je verlangen goed is, kan je kijken waar je naar verlangd.
* Waarom wil ik het? Welke motieven heb je om daar naar te verlangen? Welke redenen schuilen er achter het verlangen.
* Wat wil ik doen om het te bereiken? Bijvoorbeeld: over lijken gaan?
En ook belangrijk om over na te denken is: Hoe wil je het bereiken?

Ik heb situaties gehad waarin ik iets heel graag wilde. Toen ik het briefje zag hangen met deze stappen kwam ik erachter dat mijn verlangen toch niet zo zuiver waren als ik mij eerst voor ogen hield.

Ik geloof dat je met Gods advies verder komt en om te bepalen of je verlangen zuiver en echt is kun je dit stappenplan gebruiken, maar toch blijft God in alles de bron. En daarom wil ik ook afsluiten met het laatste vers van het eerste hoofdstuk:

Maar wie naar mij luistert, zal veilig zijn, 
hij hoeft geen angst te hebben voor het kwaad. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten