woensdag 7 mei 2014

Wijsheid {Spreuken 1:1-19}

Het is tijd om mij te verdiepen in een nieuw Bijbelboek. Ik vind het zo waardevol om steeds een hoofdstuk, of een gedeelte te lezen en dan er iets over te schrijven. Ik merk dat ik het dan beter onthoud en dus start ik nu met het Bijbelboek Spreuken. Vaak wordt er één spreuk geciteerd. Maar ook hier geldt dat het goed is om de context te lezen van de spreuk. Ik denk dat ik er soms een spreuk uitpak in het licht van het hoofdstuk en soms een stuk "behandel".

Lezen: Spreuken 1:1-19

Proverbs 1:7 ~ The fear of the Lord is the beginning of knowledge.Een tekst die er voor mij direct uitspringt is vers 7:
Het begin van alle kennis is ontzag voor de HEER; een dwaas veracht de wijsheid en weigert elk onderricht.
Alles wat we weten en te weten komen, komt voort uit God. Niets staat op zichzelf, God is de oorsprong. En dat brengt mij terug naar de schepping. Wauw, ik kan er niet over uitgepraat raken wat voor een geweldig iets daar is gebeurd. En ik besef ook dat ik hier op aarde nooit zal kunnen bevatten wat het betekend. Daarom ook: heb ontzag voor God, heb respect voor Zijn wil en Zijn grenzen. Ze zijn er niet voor niets en daarmee kun je verder komen. 

En dan slecht gezelschap. Misschien ben je er de dupe van geworden, had je niet door wat die mensen wilden, maar is het je nu pijnlijk duidelijk geworden. Of wilde je juist vrienden worden met die ene gasten, ze leken zo stoer, totdat je op de feestjes kwam en je niet meer terug kon. 
Maar slecht gezelschap gaat verder dan alleen mensen. In welke omgeving leef je? Wat vult je huis? Wat vult je leven? 
Spreuken waarschuwt: Laat je er niet mee ingaan! Het zal je dood betekenen. Heftige, maar duidelijke taal. Het vraagt om een duidelijke keuze. Welke keuze maak jij? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten