zaterdag 9 juni 2012

Goede en slechte dagen {Prediker 7}



Ik moet zeggen dat ik steeds meer het boek Prediker ga waarderen. Het is soms wat vaag, maar als je het een paar keer doorleest en erover nadenkt dan kan je er vaak wel wat uithalen. Ik houd er wel van dat de teksten wat filosofisch zijn aangelegd. En ik moet ook zeggen dat er enorm veel wijsheden in staan. Vandaag kwam ik de volgende tekst tegen die in mijn hoofd bleef hangen:
Bezie het werk van God: wie maakt recht wat hij krom heeft gemaakt? 
Geniet dus op de goede dagen van het goede, 
maar zie op de slechte dagen in dat God naast de goede ook de slechte dagen heeft gemaakt. 
Geen mens kan in de toekomst zien.
(Prediker 7:13-14)

Wij kunnen enorm veel zeuren, ja zeuren, als het iets minder gaat. Als we het druk hebben, als we moe zijn, als iets tegen zit, als we niet kunnen slapen, als we teveel huiswerk hebben, als we ruzie hebben enz... Zo zijn er nog vele dingen waar we over zeuren of niet tevreden over zijn. Oja, het weer, niet te vergeten. Maar deze tekst uit Prediker vind ik zo prikkelend. God heeft alle dagen van de week gemaakt, alle weken, alle maanden en alle jaren. Alles komt van Hem! Ook de slechte dagen. Prediker wijst ons erop dat wij moeten genieten van de goede dagen. Maar we moeten niet vergeten dat er ook momenten zijn dat het minder met ons gaat en dat wij niet in de toekomst kunnen kijken wat ons zal overkomen en wanneer dat zal zijn. Ik denk dat het dan ook goed is om ook niet te proberen in de toekomst te kijken. Het is een stuk vertrouwen, dat je God vertrouwt dat wat Hij doet dat het ook goed zal zijn. We moeten niet proberen, zoals Prediker in vers 13 zegt, om de touwtjes in eigen hand te nemen en het naar onze hand te zetten. Dat is verschrikkelijk moeilijk, want we zetten onszelf(ook ik) liever op de eerste plaats en we willen dat het eerst zelf goed hebben. Toch denk ik dat het goed is om dat niet te doen. Leg het in vertrouwen in Zijn Hand. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten