donderdag 28 juni 2012

Goedheid (psalm 34:9)

Ik heb soms van die momenten dat ik op bed lig, nog net niet moe genoeg om in slaap te vallen en dat ik dan maar wat voor mij uit lig te staren. Dat zijn van die momenten dat mijn gedachten alle kanten op kunnen. Wat een veel voorkomende gedachten is, is dat het leven zo een heel andere kant op kan gaan dan dat jij verwacht.
En ik heb er vast al vaker over geschreven, maar het is gewoon bizar hoe een leven 180 graden om kan draaien. Van het ene moment ben je gezond, op het andere moment ben je ziek. Van het ene moment werk je in de winkel, op het andere moment zit je in de schoolbanken. Van het ene moment ben je gewoon zus, op het andere moment ben je tante (oke, daar gaan wat maanden aan vooraf, maar toch dat gevoel). Het is met zoveel dingen dat het ineens anders is.
Vanmiddag moest ik een presentatie houden over mijzelf. Dat deed ik aan de hand van kwaliteiten die ik dan ging toelichten op ontwikkeling. Eentje daarvan was idealistisch. Ik ben eigenlijk nooit zo'n idealist, maar ik merk dat ik de laatste tijd toch meer bezig ben met het ontwikkelen van een visie op mijn toekomst. Aan de ene kant vind ik dat doodeng. Want het heeft geen enkele garantie. Aan de andere kant is het ook mooi om te doen. Het zorgt dat je een doel voor ogen kunt houden, dat je ergens naar toe kunt werken. Maar wat mij vooral bezig houdt, is het feit dat je zoveel mogelijk moet genieten van elke dag. Ik geloof dat elke dag God ons zoveel mooie dingen geeft. Zoveel mogelijkheden, die wij misschien als onmogelijkheden zien, maar goed, ze zijn er!
Het is niet makkelijk van elke dag te genieten. Want er zitten ook monsters van dagen tussen. Maar ook op die dagen is er denk ik wel iets moois te noemen.
Ik wilde hier graag een Bijbeltekst bij zoeken en ik kwam bij psalm 34 vers 9. Daarin staat het geweldig omschreven. We mogen genieten van de goedheid van God, elke dag weer!

Proef, en geniet de goedheid van de HEER,
gelukkig de mens die bij hem schuilt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten