zaterdag 20 november 2010

Put

Ik vind de naam klaaglied heel deprimerend klinken. Maar toen ik er een stukje uit ging lezen, viel het wel mee. Want er staan juist ook bemoediging in. Zoals de volgende tekst:
Uit de diepte van de put roep ik uw naam, HEER.
U hoort mijn stem. Sluit uw oor niet voor mijn zuchten en mijn hulpgeroep.
Altijd als ik roep, bent u nabij; u zegt mij: ‘Wees niet bang.’
U, Heer, neemt het voor mij op, u redt mijn leven. (Klaaglied 3:55-58)

Want in de diepten die het leven kent, mag je weten dat God er voor je is. Dat je niet bang hoeft te zijn, want God is bij je. Hij tilt je als je niet meer kan lopen, Hij is het licht als het leven donker is.
Mensen zeggen dat ze God’s aanwezigheids niet voelen in hun leven. Ik ken dat, maar ik ben er achter gekomen dat ik God op de verkeerde plek zocht. Na een tijdje voelde ik dat God zeker wel in mijn leven aanwezig was. Hij zorgde voor mensen die mij op Hem wezen, die mij steunden. Door dat alles ben ik God steeds een stukje beter leren kennen. Ik weet dat Hij bij is. En deze tekst, hierboven, bevestigt het maar eens. Het is zo bijzonder om dat te ervaren. Dat als je ’s avonds op bed ligt, je hoofd vol met van alles. Je vouwt je handen, je probeert woorden uit te brengen maar het lukt je niet. Maar je weet dat God weet wat er in je hart is en dat Hij je arm om je heen slaat. Zo val ik vaak heel rustig in slaap. Om met de volgende gedachte de volgende morgen weer op te staan:
Elke morgen schenkt hij nieuwe weldaden. – Veelvuldig blijkt uw trouw!
Ik besef: mijn enig bezit is de HEER, al mijn hoop is op hem gevestigd.
Goed is de HEER voor wie hem zoekt en alles van hem verwacht.(Klaaglied 3:23-25)

En natuurlijk is het niet makkelijk om in alles vast te houden in deze tekst. Maar besef dat God, jouw vader, heel kostbaar is. En dat jij Zijn kostbaarste bezit bent.
Zoek zijn liefde en trouw in de kleine dingetjes van het leven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten