vrijdag 26 november 2010

Studiekeuze

Tja, dat is tegenwoordig niet zo makkelijk meer. Er is in deze tijd zo'n diversiteit aan beroepen dat je niet meer weet wat je moet kiezen. Sommige weten het al vanaf kind af aan: 'Ik word later juf'. Vroeger wist ik het ook wel, maar nu weet ik het écht niet meer. In mijn dromen heb ik de volgende beroepen:
- verpleegster
- arts
- accountant
- fysio
- lerares Nederlands, geschiedenis en aardrijkskunde
- juf
Toen ik vorig jaar de opleiding Pedagogiek tegen kwam, dacht ik: 'Dit is het helemaal!' Maar nu we een periode verder zijn, begin ik toch stevig te twijfelen. Het is best moeilijk, moeilijker dan ik verwacht had. Dus ik sta nu op een punt dat ik een keuze moet gaan maken:
1. Ik ga verder met de opleiding, door kei- en keihard mijn best te doen en dus op mijn tenen moet lopen. Ik doe dan wat ik leuk vind.
2. Of ik ga stoppen. Kies voor een mbo-opleiding(al een leuke op het oog: Pedagogische werker in Jeugdzorg). Ik kan het dan een stukje rustiger aan doen en ik kies dan voor mijzelf. Met misschien een mogelijkheid om op kamers te gaan!

Ik ben absoluut niet goed in keuzes maken. Want allebei de keuzes hebben zo zijn voors en tegens. En wat weegt dan het zwaarst? Ik neig nu meer naar de keuze 2. Maar stiekem wil ik het nog proberen. Maar of het reeël is voor mij, dat is de vraag..
Ik heb nog even een tijdje om na te denken. Voor 1 februari moet ik een definitieve keuze hebben gemaakt. Voor mezelf wil ik het met Kerst weten.
Als iemand tips heeft om de keuze te maken zijn ze van harte welkom! Zeg aub niet dit of dat moet je doen, ik wil de keuze helemaal zelf maken!

1 opmerking:

  1. Wat wil ik met mijn toekomst? Wat kan ik? Wat is reëel, wat is een droom? Er zijn legio moge-lijkheden, maar wat te kiezen? En hoe te kiezen? Willem Pots van bureau WAJT in studie¬keuze houdt leerlingen laatste jaar havo, atheneum, gymnasium en studenten die zijn uitgeloot of met hun studie zijn gestopt een spiegel voor en zelf antwoord te geven op de vraag wat ze willen worden c.q. gaan studeren.
    WAJT staat voor Werken Aan Je Toekomst, "En dat 'werken' dient heel letterlijk te worden geno¬men", aldus Willem. "Een beroeps- of studiekeuzetest bij WAJT zet je in beweging. Ik prikkel de mensen om grondig over zichzelf na te denken. Met alleen een 'dat lijkt me wel een leuk beroep' neem ik geen genoegen. Het gaat er om dat je op zoek gaat naar je echte drijfveren. Wat beweegt je werkelijk? Waar wordt je echt enthousiast van? De ervaring leert dat wanneer je jezelf die vragen stelt en serieus op zoek gaat naar antwoorden^ er vaak heel verrassende beroepen uit de hoge hoed komen. Hoe ontdek je die? Door er over te praten. De testen die ik aanbied willen niet dui¬den, maar de student aanzetten tot zelfreflectie, vanuit die zelfreflectie tot handelen."

    WAJT is nadrukkelijk geen adviesbureau. "De cliënten schrijven hun eigen advies. Ik ben met ze in gesprek, stel kritische vragen, houd ze een spiegel voor. Ik dwing ze geen enkele kant op, maar we komen samen tot een resultaat. Veel beroepskeuzetesten komen binnen no time tot een studieadvies, niet in de laatste plaats omdat de vraagstelling geen enkele ruimte tot doordenken laat. De zes testen van WAJT willen niet duiden. Het is een proces van een voortdurend bevragen. Inzetten op competenties en talenten. Geen zwe¬verig gedoe, maar concreet toewerken naar het einddoel: de beste keuze in studie maken."
    "De mens is een persoon, geen individu. Als in-dividu ben je een nummer waarvan alleen de buitenkant wordt benut. Een persoon neemt zelf het initiatief en geeft zelf zin aan zijn of haar le¬ven. Een zingeving die als een bron in elk mens huist, maar dikwijls onopgemerkt blijft. Dat zoe¬ken, dat graven naar die bron: daar zetten we bij WAJT op in. En heeft de cliënt die bron eenmaal zelf aangeboord, dan is er altijd weer dat gevoel van: 'Yes! Eindelijk weet ik wat ik wil gaan studeren en wat ik worden wil!'.

    Frustraties en twijfels verdwijnen als sneeuw voor de zon, en maken plaats voor motivatie. En wie gemotiveerd is, geeft zin aan zijn leven en is in staat bergen te verzetten!"

    Wajt
    Turfsingel 68B, Groningen
    M: (06) 49 35 74 25
    I: www.wajt.nl

    BeantwoordenVerwijderen