zondag 20 februari 2011

Over leven en dood..

Hier in het dorp overlijden de laatste tijd veel mensen en ook zijn er zoveel mensen ziek. Het houdt mij erg bezig. Sinds oud en nieuw is er in 1 kerk bijna geen zondag geweest waar niet is afgelezen dat iemand is overleden. Op een zondag zelfs 4 (!) mensen.
Het lijkt net of er een boodschap achter zit. Soms denk ik, waar gaat het heen met deze wereld?! We doen alleen maar wat we zelf goed vinden, waar wijzelf ons goed bij voelen. Naar een ander kijken we niet zo snel meer naar om. Ons leven wordt beheerst door social media, eten, alcohol, drugs en ga zo maar door. Natuurlijk geldt het niet voor iedereen. Maar ik vraag mij af bij hoeveel mensen God nog op nummer 1 staat?
Oke, bij mij gaat het ook niet van een leien dakje. Ook ik ken de worstelingen van het geloof. Gelukkig heb ik mogen zien dat God mensen op mijn pad stuurt zodat het weer goed is gekomen. Alleen moet je wel die stenen muur die je misschien om je heen hebt opgetrokken, durven kapot te maken. Haal die barrière weg! Het is tijd geworden om met je oude leven te breken en helemaal nieuw te beginnen, mét God.
Ik moet denken aan de tekst uit Lucas. Jezus vertelde een gelijkenis. Over een tollenaar en een farizeeër. De farizeeër bad tot God om te vertellen hoe goed hij eigenlijk wel niet was. De tollenaar zakte door zijn knieën en bad tot God of God hem genadig wilde zijn. Daarna komt het stukje over de kinderen die bij Jezus komen, eerst tegengehouden door de apostelen(Lukas 18:9-17).
Het is niet toevallig dat deze 2 stukjes achter elkaar staan in de Bijbel. Eerst wordt ons duidelijk gemaakt dat wij onszelf niet moeten verhogen. Ons niet beter voordoen dan dat we in werkelijkheid zijn. Het is goed om als zondaar op de knieën te gaan en te vragen om Zijn genade. Daarna het een voorbeeld voor ons. Wees als de kinderen, kom met een groot geloof. Vol vertrouwen in de Vader in de hemel.
Er zijn barrières in het leven waardoor wij niet als een kind vol vertrouwen kunnen geloven. Ziekte en sterven kunnen je leven door elkaar schudden, de vaste grond kwijt. Gelukkig heeft Jezus de deur wijt open gezet door het kruis. De grootste barrière is overwonnen. God wacht op jouw antwoord, Hij heeft zijn keuze al gemaakt: Jij bent Zijn kind!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten