dinsdag 10 juli 2012

Fundament

Afgelopen zondag werd de wet op de nieuwtestamentische manier gelezen. Bijzonder om de wet op zo'n manier te horen. Het sprak mij meer aan, misschien omdat het anders is. Omdat ik die versie zo mooi vond, wil ik hem graag met jullie delen. Maar dat is niet de enige reden dat ik ze wil delen. Ik merk in mijn leven dat deze 10 richtlijnen een fundament kunnen worden in je leven. Ik merk dat steeds meer dingen te herleiden zijn naar deze woorden. Beter gezegd, ik merk dat als ik denk aan deze woorden en mij er aan probeer te houden ik minder 'problemen' heb. Ik vind meer rust in mijn leven als ik leef naar deze woorden.

Deze versie is geschreven door Ds. Cor van der Leest:



Ik heb jullie door Christus bevrijd uit de macht van de zonde. 
Raak die vrijheid niet kwijt;daarom houd Ik jullie voor:

1. Vertrouw vóór alles op Mij. 
Niets of niemand vandeze wereld, die Ik geschapen heb, mag je vereren
als een god; erken Míj als de enige echte God.

2. Maak geen voorstellingen van Mij buiten Christus om. 
Volg Hem als de enige en betrouwbare weg naar Mij, jullie Vader.

3. Geef Mij de eer die Mij toekomt, door je gedachten, woorden en daden; 
leef dus gericht op Mij en kom uit voor je verbondenheid met Christus.

4. Wees geen slaaf van je werk. 
Trek tijd uit voor je band met Mij en met elkaar, voor rust en genieten
- vooral op de dag die herinnert aan Christus’ opstaan uit de dood.

5. Ga respectvol om met je vader en moeder, die Ik je
gegeven heb voor je welzijn. Heb hart voor je kinderen
zodat ze krijgen wat ze nodig hebben om te bloeien als kinderen van Mij.

6. Doe je naasten niet tekort, want ook die zijn door Mij
gemaakt en ook hun gun Ik graag het goede. 
Heb je naasten daarom lief, even vanzelfsprekend als je jezelf liefhebt.

7. Verlaag een ander nooit tot lustobject maar waardeer die als een mens van Mij. 
Houd je huwelijk hoog door elkaar lief te hebben en trouw te blijven. 
Laat op deze manier merken dat Christus’ Geest in je woont.

8. Laat je niet leiden door hebzucht. 
Besef dat je alles wat je hebt van Mij hebt gekregen.
Ga daarom zorgvuldig om met mijn schepping en behandel mijn
mensen zoals jij door hen behandeld wil worden.

9. Wees betrouwbaar in je spreken, zodat iedereen op je aankan. 
Wees uit op de waarheid en kom op voor de goede naam van de ander, 
zoals ook Christus in jouw voordeel pleit.

10. Wees tevreden met wat Ik je geef en gun anderen wat Ik hun gegeven heb. 
Houd je met hart en ziel aan mijn geboden en wees een echte volgeling van Christus.
Zo wil Ik jullie in vrijheid laten leven, verbonden met Mij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten