woensdag 17 oktober 2012

Mag ik je wat vragen? {2}

Mag ik je iets vragen? Heeft ooit iemand tegen je gezegd(in het Engels klinkt het veel mooier): 'You're welcome?'
In het Engels wordt het vaak gebruikt als iemand iets voor je heeft gedaan, jij bedankt diegene en die persoon laat weten dat hij het als een vriend heeft gedaan.
Laten we het nu eens letterlijk vertalen. Je bent welkom. Drie hele simpele woorden. Heeft iemand het je ooit gezegd?
Ik hoor wel eens mensen zeggen over hun kinderen zoiets van 'Ja, ach, het was eigenlijk niet zo gepland, maar ja, we zijn er toch-wel blij mee.' Of dat ze zeggen: 'Ja, we hadden liever een dochtertje gehad.' Ik heb het ook eens kinderen horen zeggen: 'Nee, maakt niet uit, ik ben toch niet zo gewild.'
Terwijl ik dit opschrijf gaat er een dolksteek door mijn hart. Wat een verdriet zit er achter die laatste opmerking, misschien weten ze het zelf niet eens.
Nog een vraag: kan jij thuis komen? Dan bedoel ik niet dat stenen gebouw, waar jij een kamertje hebt. Waar een toilet is, een bank, een kast, een keuken en een douche. Nee, een huis die gevuld is met (onvoorwaardelijke) liefde, met waardering, waarin mensen klaar voor je staan. Een huis waar je écht welkom bent, dat is een THUIS.
Gelukkig is er een plek waar je zo'n soort Thuis mag ervaren. Dan bedoel ik niet speciaal de Hemel. Ik bedoel het plekje dicht bij Gods hart. Ik denk dat je het hier, op aarde, ook kan maken. Leven vanuit Zijn liefde. Een Thuis creëren waarin je merkt dat God het middelpunt is. Misschien is dat plekje wel je hart. Je mag/kan zelf bepalen waar dat plekje is. Een plekje waar je volledig jezelf kan zijn en waar God tegen je zal zeggen: YOU'RE WELCOME!
En oh, het is mooi om daar van te genieten. Vergeet niet dat er zoveel mensen op straat wachten, smachtend naar binnen kijken door de vensters en dromen van zo'n plekje. Leer ze het, deel het met hen en zeg tegen hen:
YOU'RE WELCOME!

Hoe lieflijk is uw woning, HEER van de hemelse machten.
Van verlangen smacht mijn ziel naar de voorhoven van de HEER.

Met hart en ziel juich ik u toe, u, de levende God.


Gelukkig zij die in uw tempel wonen,
altijd brengen zij u hulde.
{Psalm 84)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten