zondag 14 december 2014

Everlasting Father {Jesaja 9:5}


Een kind is ons geboren,
een zoon is ons gegeven;
de heerschappij rust op zijn schouders.
Deze namen zal hij dragen: Wonderbare raadsman,
Goddelijke held, Eeuwige vader, Vredevorst.

For unto us a child is born, 
unto us a son is given:
 and the government shall be upon his shoulder: 
and his name shall be called Wonderful, Counsellor, 
The mighty God, The everlasting Father, The Prince of Peace.

Ik sla deze keer even een naam over, niet dat het niet belangrijk is, maar met de laatste twee heb ik iets meer (en anders kom ik niet uit ^^) 
Ook deze keer de Engelse vertaling erbij, omdat die bij meer binnenkomt. 

Vader is een veel gebruikte beeldspraak in de Bijbel. Voor iedereen heeft die beeldspraak een andere betekenis. De één zal er warme gevoelens bij hebben, bij de andere levert het strijd op. God is zoveel meer Vader dan onze aardse vaders. In beide gevallen mooi. In het eerste geval krijgt de betekenis van Vader een nog diepere lading. In het tweede geval zal het een positieve lading krijgen, haast iets wat niet voor te stellen is. 
Als ik kijk naar deze tekst valt mij al meteen één ding op wat de betekenis van Vader dieper en anders maakt: eeuwig - everlastig. God, onze Vader, is er voor eeuwig en altijd. Nooit zal Hij van onze zijde wijken. Eeuwig vind ik een lastig woord, maar door de Engelse vertaling lijkt het ineens grijpbaar. Everlastig, zolang het duurt. Zolang wát duurt? Zolang je leeft, maar ook daarna, als je bij God in de hemel mag zijn. 
Vaders(en moeders) kunnen ons verlaten, doordat ze overleden zijn. Ze kunnen ons verlaten door verwijdering of om een reden die wij niet weten. Wij mogen, met of zonder ouders, altijd bouwen en vertrouwen op Gods liefde. God eeuwig durende liefde. Hij heeft jou gekozen, Hij heeft met jou een bijzonder plan en dat zal Hij niet loslaten. 
God heeft Zijn Zoon gegeven, zodat wij ons veilig mogen weten. Door Jezus mogen wij weten en zien hoeveel God van ons houdt, niet vergeten! 

Al verlaten mij vader en moeder,
de HEER neemt mij liefdevol aan.
{Psalm 27:10}

1 opmerking: