zondag 7 december 2014

Wonderbare raadsman {Jesaja 9:5}

Deze namen zal hij dragen: Wonderbare raadsman,
Goddelijke held, Eeuwige vader, Vredevorst.
{Jesaja 9:5}

Wonderbare raadsman
Vorig week schreef ik over de prachtige naam Immanuël, vandaag over de naam Wonderbare Raadsman. 
Psalm 25:4-5 ~ Show me Your ways O Lord teach me Your paths, guide me in Your truth and teach me for You are God my Savior and my hope is in You all day long...Ik weet niet hoe jullie denken over raad en advies. Het geeft bij mij een dubbel gevoel. Mensen geven maar wat graag advies, het liefst ongevraagd. Maar negen van de tien keer zit ik daar niet op te wachten. Soms krijg je advies wat even de tijd nodig heeft om te landen, om te accepteren. Of je krijgt advies vanuit de adviesgever bekeken, zonder jouw situatie echt te begrijpen. 
Naast het geven van raad heeft een raadsman een nog belangrijkere functie. Hij of zij zit naast je in de rechtszaal, als je veroordeeld wordt. Hij of zij zal pleiten voor je onschuld, of als de schuld zo duidelijk is, pleiten voor een zo'n laag mogelijke straf. 

De afgelopen tijd was mijn gebed en lied vaak psalm 25: Heer, wijs mij toch Uw weg! Ik wist niet of ik door moest gaan op de weg die ik liep, of juist van die weg af moest stappen, het onbekende misschien wel in. 
Ik ging bij God te rade. En niet alleen ik, mensen met mij gingen voor mij bij God te rade. Dat was en is zo mooi om te merken en te voelen! En zoals ik in de vorige blog al schreef, het is mij nog niet volledig duidelijk, maar mijn gebed is niet zozeer meer: "Heer wijs mij toch Uw weg", maar: Heer U wijs mij Uw weg!". 
Bij God mag je je vragen neerleggen en Hij zal je nooit teleurstellen. Nee, echt, nooit! Tenzij... Je hoge en grote verwachtingen en eisen hebt, dan kan het misschien wel tegenvallen. Ga dat eerst bij jezelf na. Bid ik met hoge verwachtingen? Of leg ik mijn leven in Zijn handen? Ik heb het zelf ook moeten leren, iedereen moet dat leren, het is te leren. 
Wonderbare Raadsman, Hij wijst mij de weg. Maar dat niet alleen. Jezus kwam op aarde om voor mij te pleiten. Om mij vrij te pleiten. Hij zou de straf gaan dragen die ik verdien. Een groot wonder, iets wat ik niet kan bevatten. Misschien maar goed ook, want het verhaal ging mij vroeger op de kleuterschool door merg en been, ik denk dat ik het niet zou kunnen verdragen. God kent mij en weet dat dit op dit moment voldoende is om te weten. Ooit, zullen jij en ik het kunnen begrijpen. 

Zoveel groter is Uw liefde
zoveel groter dan mijn pijn.
U ging door de diepste diepte
wilt mijn Plaatsvervanger zijn
Heer, Uw liefde overstijgt mijn grootst verdriet
Daarom prijs ik U, daarom prijs ik U
daarom prijs ik U, mijn Redder, in mijn lied

Geef mij moed om in dit leven  
te vertrouwen op Uw woord
En Uw trouw te laten winnen
als mijn ziel naar twijfel hoort
Leer mij steeds weer zien op Jezus
dat de weg weer open is
Dank U, Vader, voor dit wonder
en voor dit geheimenis
{Remco Hakkert - Zoveel groter is Uw liefde} 


2 opmerkingen:

  1. En wat een mooi plaatje erbij. Ik vind deze naam van onze Messias heel erg diep. Mooie tekst uit Jesaja. Er zit zoveel in.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die naam gaat zeker diep. Komende week nog maar een blog erover, over de Engelse vertaling..
    Dank je wel voor je mooie reacties steeds :)

    BeantwoordenVerwijderen