dinsdag 9 december 2014

Wonderful Counselor {Jesaja 9}

For unto us a child is born, unto us a son is given: 
and the government shall be upon his shoulder: 
and his name shall be called 
Wonderful, Counsellor
The mighty God, 
The everlasting Father, 
The Prince of Peace. 

Ik ben gek op muziek. En in deze periode raakt één muziekstuk mij bijzonder: The Messiah. Het is een muziekstuk dat het verhaal verteld over de aankondiging en geboorte van Jezus, tot de weg van de kruisiging. Het verhaal wordt voor mij zoveel levendiger, de muziek en het verhaal versterkt elkaar zo mooi. 
In The Messiah wordt deze tekst uit Jesaja 9 ook aangehaald. Het is zo'n stuk waar ik kippenvel van krijg. Zondag vertelde ik al over Wonderbare Raadsman, maar de Engelse vertaling geeft voor mij nog meer betekenis. Ik zal vertellen waarom. 

Ik denk dat de meeste mensen wel weten wat een counselor is. Het is iemand waar je je verhaal kwijt kunt, iemand die je wilt helpen, zonder dat het een hulpverlener is. 
Jesaja 9 : 6De eerste keer dat ik met een counselor in aanraking kwam was tijdens de middelbare school. Ik wilde mijn verhaal kwijt, maar durfde niet naar de counselor te gaan. Uiteindelijk, ik weet niet meer precies hoe het gegaan is, ben ik naar de counselor toegegaan en heb ik mijn verhaal verteld. Ik weet niet veel meer van dat gesprek af, op één ding na. Aan het einde van het gesprek vroeg de counselor of hij met mij mocht bidden. Ik ben gelovig opgevoed en ging op dat moment braaf naar de kerk, maar ik had grote vraagtekens en strijd. Ik stemde ermee in, maar stiekem zat ik min of meer met mijn ogen te draaien: "het zal allemaal wel.." Niet wetende dat dat gebed en markering was van verandering, iets waar ik drie jaar later pas achter zou komen. 
Deze counselor, ik hoop ergens dat hij dit ooit leest, tja, hoe zal ik het noemen.. Hij is als een soort engel van God geweest. God gebruikte hem om mij iets duidelijk te maken, iets wat ik nooit meer zal vergeten. 
Deze counselor is niet de enige geweest. De laatste tijd heb ik veel mensen om mij heen gehad waar ik terecht kon, om te praten, te lachen, te huilen, te delen. Zij hebben mij stuk voor stuk iets laten zien van Christus. De liefde, de oprechtheid, het geloof in God en in mijn mogelijkheden. Ik moet denken aan het tekst uit 1 Korinthe:
Wanneer één lichaamsdeel pijn lijdt, lijden alle andere mee; 
wanneer één lichaamsdeel met respect behandeld wordt, delen alle andere in die vreugde. 
{1 Korintiërs 12:26}

Zoals deze aardse counselors er voor mij zijn, hoeveel meer zal de Hemelse Counselor er niet voor mij zijn? Deze mensen zijn van grote waarden geweest, ze hebben mij een stukje dichter bij God gebracht. Ze hebben mij iets van God laten zien, mij vertrouwd gemaakt met een geweldige eigenschap van God. Ik kan bij Hem terecht met al mijn vragen, al mijn moeiten, al mijn tranen, al mijn boosheid. Nergens hoef ik over te zwijgen. Als ik pijn heb, dan voelt Hij dezelfde pijn. Als ik blij ben, dan danst Hij van vreugde. 

Dank je wel lieve mensen, voor elk moment dat ik bij jullie mocht komen, mijn vreugde of verdriet mocht delen en dat ik gewoon even mocht wezen. Ik hoop dat jullie beseffen dat God door jullie werkt :) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten