dinsdag 23 december 2014

Psalm 91

Waar zal ik deze blog beginnen..
Mijn hoofd stroomt over van de woorden die ik wil typen, maar ik moet het voor jullie, lieve lezers, wel fatsoenlijk en leesbaar formuleren.

Psalm 91.
Een psalm die mijn leven heeft veranderd. Nou, niet alleen die psalm. Een ontmoeting met iemand, het handen schudden, het horen van een preek in de kerk en vervolgens een lied horen tijdens een wandeling in de polder. Het was een optelsom van gebeurtenissen in een weekend die mijn leven veranderd hebben. Ik voelde wel dat er iets gebeurde, maar ik had niet door wat dat zou betekenen. En nog steeds weet ik dat niet. Vervelend? Ja, want ik ben een ongeduld, een kind dat direct haar zin wil. Tegelijk vind ik het ook heerlijk. De zoektocht vol verwondering. Momenten van stilstaan, een zucht laten ontsnappen en genieten van het moment.
En juist nu, zo heel vlak voor Kerst.. Het feest waar ik een hekel aan heb. Beter gezegd: de week waar ik een hekel aan heb. Vol eten, vol verplichte nummers, vol wensen die geen waarde hebben, vol toneelspel. Nee, ik kijk er niet naar uit. Ook dit jaar zag ik weer tegen de week van Kerst en oud&nieuw op. Maar dat is ineens veranderd. Puzzelstukjes lijken weer een beetje meer in elkaar te schuiven en dat begon allemaal met psalm 91.
Die ene belofte die aan het einde van de psalm staat. Waar je zomaar over heen leest omdat deze psalm ontploft van prachtige beloften. Neem even de tijd om de psalm door te lezen en sta bewust stil bij vers 16:
"Ik zal je overvloed geven van dagen"

Lees het nog eens en bedenk daarbij dat God dit tegen jou zegt, Zijn geliefde zoon of dochter. 
Psalm 91:14-16Er staat niet dat je oud en bejaard zal worden. Nee, lees het nog eens! 
Hij, God, zal je overvloed van dagen geven. De dagen die God je geeft zullen overvloedig zijn. Genoeg. In overvloed. Speciaal voor jou. Daarbij zal de één 80 worden en de ander 30. Maar de dagen zullen overvloedig zijn. Heb je hem? 
Stop met vergelijken van jouw leven met dat van een ander. Jouw leven doet ertoe, of die maar bestaat uit 30*365 dagen of uit 80*365 dagen.
En om die overvloed te krijgen waarover de schrijver van de psalm het heeft, kwam Jezus op aarde. Zodat we überhaupt kunnen leven. Genade. Elke ochtend weer. Dank God elke ochtend weer voor de nieuwe dag die Hij geeft. Als de zon schijnt, maar juist, juist als de regen tegen je leven slaat en het stormt. Dank God om de hartslag, de adem, het bloed dat door je aderen stroomt. Het hoeft niet groots. 
Hij gaf Zijn Zoon aan de wereld om de belofte van psalm 91 nog meer te onderstrepen. Hij gaf Zijn Zoon aan deze wereld zodat jij en ik kunnen leven. 
Halleluja! Prijs God! 

Dit lied kan ik non-stop achter elkaar luisteren. De vreugde over Gods genade, wauw! 
 

3 opmerkingen:

  1. Psalm 91 heeft ook mijn leven veranderd, mijn man heeft hem zelfs uit zijn hoofd geleerd. Mooi om te lezen wat jij daar uit haalt, gaaf blogje! Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel voor deze mooie getuigenis!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank voor jullie reacties! Doet mij goed!
    Over elk vers van psalm 91 kan ik een stuk schrijven.. Zo'n bijzondere psalm!

    BeantwoordenVerwijderen