vrijdag 8 oktober 2010

'Over de streep'

Afgelopen week was er een documantaire op de televisie met de titel 'Over de streep'. Helaas kon ik het zelf niet zien en moest ik het met uitzendiggemist gedoen.
Ik had er al eerder van gehoord en toen ik het voorstukje zag, moest ik het zien!

Het is iets vanuit Amerika. Speelt zich af op een middelbare school. Het gebeurt in 1 dag en de naam van die dag is 'Challenge day'.
Doel van die dag is om de klasgenoten elkaar beter te leren kennen. Je mag zijn zoals je bent en je hoeft niks achter te houden. Je hoeft je er niet voor te schamen, wie je bent, waar je vandaan komt en wat je allemaal meegemaakt hebt.
Door deze training hopen ze pesten te stoppen, meer begrip voor elkaar te hebben, elkaar te respecteren en elkaar te kunnen helpen.
Jammer dat ik zelf niet meer op het voortgezet onderwijs zit, want het lijkt me een geweldig ervaring om dat een keer mee te maken. Misschien dat ik als aanstaand pedagoog het verder bekend kan maken in Nederland. Want ik vind dat het tijd word dat je jezelf kan zijn en dat je je niet hoeft te schamen voor wie je bent! Dat getreiter op scholen moet eens voor bij zijn, respect moet terug komen. Dit lijkt mij een ultieme manier om het voor elkaar te krijgen. Iedereen moet zich kwetsbaar opstellen, daardoor komen er soms verrassende dingen naar voren!

Ik weet niet of hij het zo doet, anders kun je het kijken op www.uitzendinggemist.nl en voor meer informatie naar www.overdestreep.nl

Get Microsoft Silverlight
Of bekijk de flash versie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten