dinsdag 18 januari 2011

Bidden..

bid·den bad, h gebeden 1 een gebed doen tot God 2 dringend verzoeken

Toen ik nog jong was had ik standaard gebedjes. Zoals: 'Here zegen dit eten (en drinken) om Jezus wil, amen'.
Iedereen heeft denk ik een periode in zijn leven dat hij/zij zich afvraagt: 'Waarom zou ik bidden? Het heeft toch geen enkele nut'.
Maar de argumentatie die ze dan geven en die ik zelf gaf was zoiets van 'God hoort mij niet, ik krijg niet waarom ik vraag.'
Ik kwam er achter dat die gedachte totaal fout was. Je kunt God niet commanderen en eisen wat je wilt.
Hij geeft wat Hij goed voor je vindt, Hij heeft dus het beste met jouw voor. En dat doet Hij op Zijn tijd. Het voelt voor mij als een soort bescherming. Hij doet het echt niet om je te pesten. Hij doet het uit liefde, jij bent Zijn kostbaarste bezit dat wilt Hij beschermen.
Bidden en het gebed is voor mij de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden. Waarom? Toen iemand een keer met en voor mij bad ben ik geraakt door God. Langzaam aan heeft het geloof en God een plekje in mijn leven en hart gekregen. Het voelde alsof Hij Zijn beschermende armen om mij heen sloeg.
En steeds meer merk ik de afgelopen tijd dat God voor mij zorgt. Gebeden worden verhoort, niet wat ik vroeg maar wel wat ik nodig heb. En ik weet nu ook dat ik op de verkeerde manier naar de verhoringen zocht. Vraag mij niet hoe en waar, vraag het aan God waar je naar Zijn antwoorden moet zoeken en vraag Hem ook om hulp als je het bidden zo moeilijk vindt.

Om deze blog te schrijven ben ik geïnspireerd geraakt door een boek van Karin Kingsburry: Toegift. Een boek waarin een gezin in een diepe dal raken maar er ook mooie dingen gebeuren. Het is de moeite waard om een keer te lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten