maandag 31 januari 2011

Broederliefde

Vorige week hebben we het op vereniging gehad over Ruth.
Toen ik het verhaal bestudeerde vielde het mij nu pas op, hoe bijzonder het verhaal is. Een buitenlandse vrouw die kiest voor haar oude schoonmoeder en vooral haar God. En uiteindelijk wordt ze de 'oma' van de langverwachte Jezus.
Maar er zit ook iets in, wat wij in deze tijd heel goed kunnen gebruiken.
Ruth 1:16&17 Maar Ruth antwoordde: ‘Vraag me toch niet langer u te verlaten en terug te gaan, weg van u. Waar u gaat, zal ik gaan, waar u slaapt, zal ik slapen; uw volk is mijn volk en uw God is mijn God. Waar u sterft, zal ook ik sterven, en daar zal ik begraven worden.

Waarom ik dit stukje er uit pak? Omdat ik merk dat wij in een steeds meer wordende egoïstische maatschapij leven. We zijn zó druk met ons zelf, dat wij geen oog meer hebben voor anderen. Als wij Ruth waren, zouden wij dan met onze schoonmoeder zijn meegegaan. Ik denk het niet, ik denk dat ik zelf ook terug zou gaan.
Oke, we zouden dat in eerste instantie niet doen. Maar lees nog eens de tekst door. En laat het een boodschap zijn. Laat een stukje egoïsme gaan. Ik weet zeker dat het geen kwaad kan. Iets egoïstisch zijn is ook niet erg, je moet namelijk ook aan jezelf denken. Vergeet alleen niet dat er meer is dan jezelf. Help eens die ene oude buurvrouw of die man in de winkel. Heb tijd voor elkaar en geniet van elkaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten