zaterdag 1 juni 2013

Achterom kijken..

 De zon was al opgegaan toen Lot in Soar aankwam. 
Toen liet de HEER uit de hemel zwavel en vuur neerkomen op Sodom en Gomorra 
en hij vernietigde die steden en de hele vallei, met de inwoners van al de steden 
en met alles wat er op het land groeide. 
De vrouw van Lot, die achter hem liep, keek om en veranderde in een zuil van zout.

Engelen komen bij Lot, ze manen Lot tot haast. Lot moet met zijn gezin Sodom en Gomorra verlaten. Het zijn twee vreselijke steden. Goddeloos. Lot aarzelt, weet niet of hij wel weg moet gaan. De engelen twijfelen geen moment en trekken Lot, zijn vrouw en dochters de stad uit. Eén engel geeft Lot nog een laatste boodschap:  ‘Vlucht, uw leven is in gevaar! Kijk niet om en sta nergens in de vallei stil. Vlucht de bergen in, anders komt u om.’ Lot ziet het niet zitten om de bergen in te gaan, hij smeekt of hij naar het stadje mag gaan wat dichterbij is. Lot mag naar dat stadje toe gaan om daar te schuilen voor het onheil dat zal komen over Sodom en Gomorra. Lot en zijn gezin haasten zich naar het stadje en dan gaat het toch mis. 
De vrouw van Lot kijkt om, kijkt naar Sodom en Gomorra en wordt een zuil van zout. 

Ik vind het zo herkenbaar. In het leven krijgen wij ook wel eens opdrachten, als we ze willen zien. Opdrachten die betekenen dat we ergens afscheid van moeten nemen. Dat kan zijn van een gewoonte, het kan ook een rigoureuze opdracht zijn waarbij je werkelijk je huis achter je moet laten. Wat zou jij doen? 
Ik ben bang dat ik al een aantal keer bij zo'n opdracht achterom gekeken heb. 
Al de hele week loop ik met dit verhaal in mijn hoofd. Bij de momenten dat ik achterom gekeken heb wist ik niet wat ik voor mij kon verwachten, ik had geen hoop, geen verwachting. Nu weet ik -gelukkig- beter en ik wil die hoop met jullie delen. Omdat het leven zoveel meer biedt dan datgene wat je in het verleden hebt meegemaakt. Natuurlijk heeft dat een plekje in je leven, het is belangrijk voor je, maar het mag je niet langer beheersen, angstig maken. Want God heeft dit tegen ons gezegd: 

Toen antwoordde God hem: ‘Ik ben die er zijn zal. (Exodus 3:14)
Wees niet bang, want ik ben bij je, vrees niet, want ik ben je God. Ik zal je sterken, ik zal je helpen, je steunen met mijn onoverwinnelijke rechterhand.(Jesaja 41:10)
‘Ik ben de alfa en de omega,’ zegt God, de Heer, ‘ik ben het die is, die was en die komt, de Almachtige.’ (Openbaringen 1:8)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten