woensdag 19 juni 2013

Geloven = vertrouwen op de Leiding {Jeremia 5}

Tja, wat zal ik zeggen.. Is geloven makkelijk? Is geloven een zware last? 
Geloven is zeker niet makkelijk, het kan soms best wel eens wat strijd op leveren in je leven. Maar om het nu een zware last te noemen, nee, daar kan ik mij niet in vinden. 
Een tijdje geleden las ik in een boek de opdracht om voor mijzelf te formuleren wat geloven voor mij betekent. Eén van de belangrijkste betekenis van geloof voor mij is: "Geloof betekent voor mij dat ik nooit meer alleen door het leven hoef te gaan."
Niks geen zware last, niks geen riemen die mij omklemmen. Ik hoef mij nergens los van te maken. Ja, ik moet me los maken van alles wat aards is. Alles wat mij beknelt, afhoudt van God. Geloven is voor mij iets waardevols, omdat ik vertrouw dat God een weg met mij gaat. Hij neemt de leiding en geeft mij mijn eigen verantwoordelijkheden, maar in alles is Hij Eindverantwoordelijke en heeft Hij het recht om mij ter verantwoording te roepen. Hij weet precies wat er gaat gebeuren, Hij zal er zijn op de momenten dat ik God keihard nodig heb. Hij zal er zijn op de momenten dat ik van blijdschap en vreugde dans. En God doet wat Hij moet doen. Jeremia beschrijft hoe mensen zeggen dat God zulke dingen nooit zal doen. Ik denk dat het niet verstandig is om op zo'n manier te praten tegen God, alsof je God uit kunt dagen. God laat soms een storm door je leven gaan, maar uiteindelijk geeft Hij je de mogelijkheid om te kunnen zien waarom sommige dingen zijn gebeurd. De vraag aan jou is: ga je met Hem mee, in vrijheid, geloof je dat God het allerbeste voor jou doet en dat je daar nooit alleen in zult staan? Durf jij om uit je boot te stappen en vol vertrouwen naar Hem toe te gaan? 

1 opmerking: