donderdag 8 december 2011

Wakker worden (Hosea 5)

Het volk heeft zich afgekeerd van God. Hun is het verkeerde voorbeeld gegeven, je zou kunnen zeggen: 'Ze wisten niet beter'. Maar daar wordt het niet minder erg om. Ook in dit hoofdstuk wordt daarom ook de profeten, priesters en oudsten terecht geroepen. Zo zie je maar hoe belangrijk je bent als je een voorbeeld functie hebt.
Misschien ken je het wel.. Hoe langer je ergens mee doorgaat, hoe moeilijker het wordt om terug te gaan naar het oude. Je raakt er aan verslaaft, je weet dat het eigenlijk slecht is, maar je ziet geen weg meer terug. Zo gaat het eigenlijk ook met het volk Israël. Ze zijn verslaaft geworden aan de afgodsbeelden en omdat ze zo'n lange tijd de rug naar God hebben gekeerd wordt het heel erg moeilijk om terug te gaan. Ze zeggen weleens: 'God is een geduldig God'. Ja, dat klopt. Maar ook God heeft zijn grenzen. Daar waarschuwt God het volk en ons voor. Het kan zijn, dat als jij een hele lange tijd niets meer van je hebt laten horen dat God zoiets heeft: Ik laat je maar even aan je lot over. Zo kom je achter de consequenties van je daden en ga je inzien wat je fout hebt gedaan en waarom dat fout is geweest.
Weer iets waar een boodschap, een belofte én een plan in zit, zoals zo vaak in de Bijbel. Gods plan is: ik laat hem of haar maar even, zodat hij of zij gaat inzien waar het mee bezig is en wat de gevolgen daarvan zijn. Gods belofte is: Ik zal er altijd voor je zijn. Ook al laat ik mij even niet zien, Ik ben er en Ik geef je altijd een uitweg. Gods boodschap: probeer de gevolgen van je daden vooraf te berekenen, zo kom je niet zo snel voor onverwachte situaties te staan!
Hiermee wil God jou wakker schudden en dus geen pijn doen! Hij geeft jou verantwoordelijkheid, neem die op je en ga er zorgvuldig mee om!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten