vrijdag 2 december 2011

Zijn relatie met mij (Hosea 1-2:3)

Omdat ik zo enorm veel geleerd heb van de vorige blog-reeks over Job, ga ik met een nieuw Bijbelboek beginnen. Deze keer kies ik voor Hosea. Hosea is het eerste boek van de verzameling van de Twaalf Profeten. Een bijzonder boek. Een moeilijk boek. Een boek waar wij, vandaag de dag, veel van kunnen leren.

Lezen: Hosea 1-2:3
Wat een raar begin van een Bijbelboek, nog vreemder is de opdracht die God geeft aan Hosea: 'Trouw een overspelige vrouw en verwek kinderen bij haar'.
De naam Hosea betekent de Heer heeft geholpen, toen ik dat las dacht ik: wil God ons zo helpen? Met zo'n rare opdracht. En al heel snel bedacht ik mij, want ik weet dat wij Gods wegen niet kunnen begrijpen. En dan Gomer, de vrouw waarmee Hosea trouwt, haar naam betekent 'voleinding': de Heer heeft voltooid. Oke, en wat moeten wij daar nu mee? Het zal niet de eerste keer zijn dat God bijzondere mensen gebruikt om zijn plan uit te voeren en te voltooien.
Hosea trouwt met Gomer en ze krijgen kinderen. De eerste is een zoon, zijn naam is Jizreël. Ook achter zijn naam zit een plan: het oordeel over het koningshuis. Ze krijgen ook een tweede kindje, Lo-Ruchama, een waarschuwing voor het volk want haar naam betekent: Ik zal mij niet nog eens over het volk van Israël ontfermen. Het derde kindje heet Lo-Ammi, een naam met een schokkende betekenis: jullie zijn mijn volk niet meer en ik zal er niet meer voor jullie zijn.
Heftige woorden die God spreekt tegen Hosea. Gelukkig geeft God Hosea ook een belofte mee: Ooit zullen de kinderen van Israël talrijk zijn. De namen van de kinderen zullen veranderen! Jullie zijn mijn volk niet meer, zal veranderen in de kinderen van de levende God. Ooit zal iedereen bij elkaar horen en één leider aanstellen. God zelf zal zaaien en ze zullen uit de aarde opschieten!

Wat leren wij hier uit?
* Gods wegen gaan ons verstand te boven
* Overal zit een plan achter, niets is doelloos
* God doet niet zomaar iets, Hij waarschuwt ons, zelfs twee keer
* God geeft keer op keer Zijn belofte, Hij stoot ons niet zomaar af
* Ooit zullen alle mensen gelijk zijn en bij elkaar horen en samen zullen ze God aanroepen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten