vrijdag 10 februari 2012

Trooster

Ik ben op moment bezig met een keuzeprogramma over 'Wijsheid en profetie'. Enorm interessant! Ik vind het geweldig om met de Bijbel bezig te zijn.
Vanmiddag ben ik bezig geweest met een opdracht over het Bijbelboek Job. Ook stond er in de reader achtergrondinformatie, wat handig is om te weten bij het lezen van het boek. Daarin stond ook het profiel van een goede trooster volgens Calvijn. Die vond ik erg bijzonder. In het boek Job komen er ook drie vrienden voor, die proberen Job te helpen. Maar het enige wat ze doen is zich meer verwijderen van hun vriend. Ze luisteren niet naar Job, ze denk dat ze mogen oordelen over Jobs daden, want door zijn zonde is Job door God verworpen. Maar is dat wel zo? (iets om zelf te gaan bestuderen)
Maar dat profiel sprak me wel aan. Ook omdat ik graag mensen wil helpen en dat op de goede manier wil doen. Het is volgens mij sowieso goed om te weten, hoe je om moet gaan met andere mensen. Of je doel nou wel of niet is om te troosten. Lees het eens door, misschien kun je er wat mee en helpt het jou om begrip op te brengen voor andere mensen:


Profiel van een goede trooster volgens Calvijn:

1.                Hij vertrouwt helemaal op Gods leiding;
2.               Probeert emotioneel helemaal in het lijden van die ander te komen;
3.              Heeft geschiktheid en takt;
4.              De troost die je brengt moet het keurmerk dragen van de Heilige Geest;
5.              Er is hemelse wijsheid voor nodig om iemand echt te kunnen troosten;
6.              Je moet oog hebben voor verschillen tussen mensen, ook in het lijden;
7.              Ook al is het lijden van iemand ‘eigen schuld’, denk dan ook eens aan je eigen schuld;
8.              Je kunt geen goede trooster zijn als je niet echt lief hebt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten