woensdag 22 februari 2012

Vrijwillig

Ik geniet van een heerlijke vakantie. Ik had mij voor de vakantie voorgenomen om praktisch niets voor school te gaan doen, dan alleen de hoog nodige dingen. Zoals stage, of een opdracht die direct na de stageweek uitgevoerd moet worden. Maar voor de rest: rust, ontspanning, genieten, bijkomen, opladen en nog meer van dit soort dingen.
Wat heb ik tot nu toe gedaan? Eigenlijk alleen gewinkeld, geholpen bij de koffieochtend in de kerk voor oudere mensen, wasgoed opgevouwen en gestreken en dat is het zo'n beetje. Morgen ga ik een middagje oppassen op een lieve meid van drie jaar, heerlijk genieten.
Toen ik ging bedenken wat ik gedaan had, viel mij dit op: vrijwilligerswerk en het plezier dat ik daarin beleef. Het is tegenwoordig allemaal zo van 'als ik het maar goed heb' of 'als ik maar dingen doe waar ik gelukkig van word'. Ik vind dat soms wel eens jammer, vooral omdat ik een poging doe om naar andere mensen wil omkijken maar soms meegesleurd wordt door die stroom.
Ik merk dat ik genoten heb van die momenten dat ik bezig ben voor andere mensen. Zoals bij de koffie-ochtend, het was niet gepland dat ik mee zou helpen, toch ben ik gaan helpen. En als je dan die blije gezichten van mensen ziet, omdat ze anders nooit meer uit hun huis komen en nu een soort van uitje hebben, geweldig toch! Wat maakt het dan uit dat je een halve dag kwijt bent? Het geeft toch een geweldig gevoel? (mij in ieder geval wel!)
En ook even simpel het wasgoed wegwerken, het stelt niets voor, maar het kan soms iets zijn waar je maar niet de energie voor hebt om het weg te werken. Ik ben even een uurtje bezig geweest, met alles op te vouwen en drie overhemden te strijken. Mijn moeder blij en ik ook, want uiteindelijk vond ik het een heerlijk ontspannen klusje!
Ergens geeft vrijwilligerswerk mij een beter gevoel dan een betaalde klus! Je krijgt er zoveel meer dankbaarheid voor. Anders is het: je werkt er maar hard voor want je krijgt er naar betaald! Nu zijn mensen gewoon blij dat je voor ze zorgt of dat je ze uit de brand helpt. En het geeft zoveel voldoening voor mijzelf.
Dan ook nog eens te bedenken dat dit zinnetje in de Bijbel staat:
'Want de hele wet is vervuld in één uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf.’ Galaten 5:14 

Het is een gebod voor ons, om een naaste lief te hebben, ja zelfs om een ander te dienen! Waarom alleen maar doen wat je zelf voldoening geeft? Steek je arm eens uit naar iemand die het nodig heeft, je krijgt er zoveel voor terug! Meer voldoening dan dat je zou denken! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten