dinsdag 3 april 2012

Genade en liefde - stille tijd - Pasen

Maar omdat God zo barmhartig is, omdat de liefde die hij voor ons heeft opgevat zo groot is, heeft Hij ons, die dood waren door onze zonden, samen met Christus levend gemaakt. Ook u bent nu door Zijn genade gered. Hij heeft ons samen met hem uit de dood opgewekt en ons een plaats gegeven in de hemelsferen, in Christus Jezus. Zo zal hij, in de eeuwen die komen, laten zien hoe overweldigend rijk zijn genade is, hoe goed hij voor ons is door Christus Jezus. 
Door zijn genade bent u nu immers gered, dankzij uw geloof. Maar dat dankt u niet aan uzelf; 
het is een geschenk van God
(Efeziërs 2:4-9)

Ik probeer in deze week steeds meer en beter te begrijpen wat voor een cadeau het is geweest, dat Jezus voor mij aan het kruis is gestorven. Waarom? Omdat ik het niet wil wegwuiven als iets wat ongrijpbaar is, iets wat mijn verstand te boven gaat. Dat gaat het wel, maar toch wil ik een poging doen. Juist omdat het zo wonderlijk is. 
Ik heb het woordje genade nooit echt begrepen. Totdat ik mij ging verdiepen in wat Pasen voor mij betekende. Het Paasverhaal komt nu op een hele andere manier binnen, ook als liederen erover luister. Het lijkt net of de echte kern boven komt. Ik heb er niets aan kunnen doen, het is niet dat ik zoveel goeds gedaan heb dat Hij mijn zonden vergeeft.
Soms wordt er wel eens gezucht over het verhaal van Adam en Eva. Dat het niet eerlijk is dat wij nog steeds 'gestraft' worden door dat daar, ooit eens twee mensen niet van een vrucht af konden blijven. Over eerlijk gesproken: is het wel eerlijk dat één man al onze zonden op zich nam en zich aan het kruis liet spijkeren? Nee, maar daar hebben we het dan niet over! Want ja, dat moest gebeuren, wordt dan vaak gezegd. Allebei de dingen zijn niet eerlijk en terecht. Aan de ene kant lijden wij er onder en aan de andere kant mogen wij enorme genade ervaren. Want het is niet zo dat wij doordat die mensen toen zo vreselijk gestraft zijn (en velen zijn hen gevolgd en wij weten de fijne verhalen daarvan) ervan leren. Ook wij doen elke dag fouten, die niet minder of erger zijn dan de fout die Adam en Eva maakten. 
Het was dat God zo onnoemelijke veel van deze wereld hield en nog steeds er van houdt, want anders waren wij verloren geweest. Wij mogen leven doordat Jezus Zijn leven gaf. Dag aan dag mogen wij die genade ervaren. Hoe? Dat zal voor elk persoon anders zijn. Ik zou je willen vragen om elke dag 5 minuten stil te staan bij de genade die God je geeft, hoeveel zegeningen Hij jou geeft. En sta dan ook stil bij het feit dat jij daar niets aan kan veranderen, niet in negatieve zin, maar ook niet in positieve zin. Hij geeft het omdat Hij van je houdt! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten