vrijdag 6 april 2012

Worstelingen - stille tijd - Pasen

Vervolgens ging Jezus met zijn leerlingen naar een plek die Getsemane genoemd werd. Hij zei: ‘Blijven jullie hier zitten, ik ga daar bidden.’ Hij nam Petrus en de twee zonen van Zebedeüs met zich mee. Toen hij zich bedroefd en angstig voelde worden, zei hij tegen hen: ‘Ik voel me dodelijk bedroefd; blijf hier met mij waken.’ Hij liep nog een stukje verder, knielde toen en bad diep voorovergebogen: ‘Vader, als het mogelijk is, laat deze beker dan aan mij voorbijgaan! Maar laat het niet gebeuren zoals ik het wil, maar zoals u het wilt.’ Hij liep terug naar de leerlingen en zag dat ze lagen te slapen. Hij zei tegen Petrus: ‘Konden jullie niet eens één uur met mij waken? Blijf wakker en bid dat jullie niet in beproeving komen; de geest is wel gewillig, maar het lichaam is zwak.’ Voor de tweede maal liep hij van hen weg en bad: ‘Vader, als het niet mogelijk is dat deze beker aan mij voorbijgaat zonder dat ik eruit drink, laat het dan gebeuren zoals u het wilt.’ Toen hij terugkwam, zag hij dat ze weer sliepen, want ze waren door vermoeidheid overmand. Hij liet hen achter, liep opnieuw wat verder en bad voor de derde maal, met dezelfde woorden als daarvoor. Daarna voegde hij zich weer bij de leerlingen en zei: ‘Liggen jullie daar nog steeds te slapen en te rusten? En dat terwijl het ogenblik nabij is waarop de Mensenzoon wordt uitgeleverd aan zondaars.

Ik denk dat iedereen zich wel een moment kan heugen dat je een vervelend onderbuik-gevoel hebt. Iets klopt niet, er staat je iets te wachten, iets wat niet klopt. Je weet dat het niet goed is en je zou willen dat je overgeslagen wordt. 
Hetzelfde ondergaat Jezus in de hof van Gethsémane. Hij weet wat Hem te wachten staat en dat is niet niks. Maar wat ik zo ontzettend knap en mooi vind is de zin: 'Maar laat het niet gebeuren zoals ik het wil, maar zoals u het wilt.' 
Als ik zo'n vervelend gevoel krijg ga ik vaak bidden tot God. Ik weet dat het mij vaak wel rust geeft. Eerst bad ik vaak dat dit en dit en dit niet zou gebeuren, maar wel zus en zo. Totdat ik op een bepaald moment er achter kwam dat het zo niet werkte. Er zijn momenten in je leven die je liever had willen overslaan en daar heb je misschien ook voor gebeden, maar God heeft altijd het beste met Zijn kind voor. Hij zal jou nooit ergens voor laten staan, waar jij niet de middelen voor hebt. En zo heb ik veel geleerd van de zin die ik net noemde. Mijn zicht is maar beperkt, ik weet soms niet wat ik allemaal in huis heb. Gelukkig weet God het wel, Hij houdt alles in Zijn hand. Daardoor mag ik vertrouwen op Zijn wil, die altijd goed is. 
Dit stukje tekst prikkelde mij om nog een reden. Wij steunen veel op mensen. Ik weet uit ervaring dat dat wel eens verkeerd kan uitpakken. Ineens blijkt die vriend of vriendin niet de vriend of vriendin te zijn die jij dacht dat ze waren.In goede tijden waren het je maatjes en nu er moeilijkheden zijn, zijn ze niet meer te vinden. Dat kan het vertrouwen enorm schaden. Zo ook bij de Here Jezus. Hij vraagt aan zijn apostelen, aan de mannen die heel dicht bij Hem leefde, die enorm veel van Hem wisten, Zijn vrienden, of ze wilden waken. Maar ze waren zo moe, dat ze niet langer wakker konden blijven. Het is soms lastig om op andere mensen te bouwen, bij sommige weet je niet waar je aan toe bent. Juist op die momenten dat je ze zo enorm hard nodig hebt, zijn ze er niet, hebben ze geen aandacht voor je of zijn ze in slaap gesukkeld. Wat moet Jezus zich alleen gevoeld hebben! Hij was al zo bang en verdrietig. En dan ook nog in de steek gelaten door Zijn maten. Herken jij dit? Ik wel. Fijn om te weten dat Jezus precies hetzelfde ervaren heeft, Hij weet namelijk als geen ander hoe het is. Hij weet wat jij op die momenten nodig hebt. Ren naar je werkelijke Vriend toe! Hij zal nooit in slaap vallen, Zijn ogen zullen nooit zwaar worden. Al ga je door de moeilijkste tijden, Hij heeft alles al eens doorgemaakt. En juist doordat Hij alles heeft doorgemaakt, verlaten, eenzaamheid, verdriet, grootse pijn, vreugde, blijdschap, geluk, mag jij bij Hem komen. Je hoeft niet bang te zijn. Voel Zijn genade maar als een zachte doek om je leven heen slaan. Hij deed het voor jou! Hij koos ervoor om alleen te zijn, zodat Hij samen met jou kan zijn! Trust Him! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten